A tanulási problémákat sokszor idegrendszeri éretlenség okozza – Milyen jelek utalnak erre? Szakértő válaszol
Egyre több gyereknél tapasztalható tanulási nehézség, magatartási zavar, szociális probléma – kongatták meg a vészharangokat hazai szakemberek.
Évről-évre egyre több magyar gyereknek vannak tanulási, magatartási, szociális problémái – tapasztalják a terapeuták, gyermekpszichológusok, logopédusok. Ezek hátterében sokszor idegrendszeri éretlenség áll. A szülőknek érdemes lehet megfontolni, hogy igénybe vegyenek fejlesztési és terápiás programokat, amelyek segítségével akár a tanulási eredményekben is javulást érhet el a gyermek.
Milyen jelek utalnak idegrendszeri éretlenségre?
Vannak konkrét jelek, amikre érdemes figyelni a szülőknek már csecsemőkortól ilyen jel lehet például:
- a tartós táplálkozási nehézség
- a nehéz megnyugtathatóság
- az alvászavar
- a késői beszédindulás
- a beszédértés és beszédészlelés nehézsége
- a sikertelen szobatisztaság
- az észlelési funkciók gyengesége (látás, hallás, tapintás)
- a figyelem rövidsége, gyengesége
- az eltérő izomtónus
- az egyensúlyzavar
- a mozgáskoordináció gyengesége
- a pontatlan mozgáskivitelezés
- az emlékezeti gyengeség vagy a gyenge szabálykövetés, feladattudat.
Ezek előrevetíthetik a későbbi sikeres iskolai beválás esetleges nehézségeit – mondta el Joó-Kiss Renáta egyéni és csoportos TSMT terapeuta, NILD fejlesztő. A Bubi Gyermekfejlesztő Központ szakértőjének tapasztalatai szerint minél korábban kezdenek el ezzel foglalkozni a szülők, annál hamarabb várható pozitív változás, fejlődés. Érdemes már az első jeleknél odafigyelni ezekre, és szakemberhez fordulni.
Cél, hogy a gyerek személyre szabott terápiához jusson
Ugyanakkor a közoktatásban, óvodában, iskolában leginkább nagy létszámú csoportok, osztályok működnek, nincs lehetőség személyre szabottan foglalkozni a gyerekekkel. Ráadásul, ha ki is derül, hogy probléma van bizonyos területeken, nem mindig van lehetőség, szakember vagy idő a fejlesztésre az intézményi keretek között.
Épp ezért egyre többen veszik igénybe a speciális fejlesztőközpontokat, ahol komplex fejlesztés folyik: különböző mozgásfejlesztések, iskolaelőkészítő, részképesség-fejlesztés, logopédia, gyermekpszichológia.
Joó-Kiss Renáta elmondta: a legfontosabb, hogy minden terápiát egy átfogó vizsgálat előzzön meg. A cél ugyanis az, hogy valóban személyre szabott terápiát kaphassanak a gyerekek. Fontos szempont kell, hogy legyen a szülők számára, hogy olyan fejlesztőközpontot válasszanak, ahol egyéni és csoportos formában is van lehetőség a fejlesztésre.
Szakértő: Joó-Kiss Renáta, Bubi Komplex Gyermekfejlesztő Központ
Fotó: Freepik