Homloklebeny terápia gyerekeknek – Hogyan segíti a figyelemzavaros, tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeket? Szakembert kérdeztünk!

2018 Január 15.

Hogyan működik a homloklebeny terápia? Miként segíti a figyelemzavaros, ADHD-s, autista gyerekeket a tréning? Sólyom Brigitta homloklebeny trénerrel beszélgettünk.

Amikor azt tapasztaljuk, hogy az iskoláskorú gyermekünk otthon szétszórt, még az egyszerű feladatok megszervezése is gondot jelent számára, rugalmatlan, esetleg a tanító néni is arról számol be, hogy a gyerek nehezen alkalmazkodik az iskolai követelményekhez, nem figyel oda a tanórán, gondot jelent számára például a matematikai szöveges feladatokat értelmezése, akkor a homloklebeny terápia hatékony eszköz lehet.

A homloklebeny terápia bár 7-99 éves kor között alkalmazható, leginkább a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek szülei gondolnak rá megoldásként. A terápia működéséről, hatékonyságáról a téma legavatottabb szakértőjét, Sólyom Brigitta homloklebeny trénert kérdeztük.


"A foglalkozások során a gyerekek megismerkednek a feladatokkal, amiket aztán napi 10-15 percben otthon gyakorolnak" - Sólyom Brigitta

Milyen gyerekeknek segít hatékonyan a homloklebeny terápia?
- Olyan iskolás gyermekeknél segít, akiknek nem részképesség problémák miatt okoz gondot a tanulás, hanem a feladatok megtervezése, szervezése, korábbi ismeretekkel, tapasztalatokkal való összehasonlítás, több, automatikus tevékenység összehangolása, rugalmas, feladathoz adaptált gondolkodás hiánya nehezíti az előmenetelt – mondja Sólyom Brigitta.

- Autizmussal, illetve ADHD-val élő gyermekeknek képalkotó eljárással kimutathatóan alul működik a frontális lebenyük, ami nehezíti a társas kapcsolatokat, figyelemkoncentrációt, ingerületgátlás funkciókat, sztereotípiáktól való elrugaszkodást. Számukra - természetesen aktív együttműködés esetén - szintén hatékony segítség lehet. A homloklebeny terápia által gondolkodásuk rugalmasabbá, napirendjük tervezettebbé, kiszámíthatóvá, viselkedésük összeszedettebbé válhat – teszi hozzá.

Hogyan működik a homloklebeny terápia?
- A homloklebeny terápia egy speciális mozgásterápia, mozgásos gyakorlatok segítségével ingereljük a frontális lebeny területét. A mozgással elsajátított, begyakorolt, több területet egyszerre aktiváló - beszéd, gondolkodás, kéz-láb-fej - gyakorlatok által tanulási helyzetben is aktiválódnak az általunk tréningezett készségek, amit aztán az élet egyéb területein is bekapcsolhatunk – magyarázza a szakember.

Miből áll egy fejlesztőfoglalkozás?
- A foglalkozások 60-90 percesek, ami lehet egyéni vagy csoportos - ez idő alatt először egyszerűbb, majd fokozatosan nehezedő mozgásos feladatokat végeztetünk a gyerekkel. A feladatok nehézsége nem a fizikailag megerőltető nehezítést takar, hanem ezek egymásra építését, majd két, három feladat egymásba olvasztását jelenti. Egy-egy feladattal körülbelül 10-15 percig foglalkozunk, ezt követően áttérünk a következőre.

A foglalkozások során a gyerekek megismerkednek a feladatokkal, amiket aztán napi 10-15 percben otthon gyakorolva tudják automatizálni. Ebből látszik, hogy ez a terápia nem egy varázspálca! Heti egy alkalommal nem lehet csodát művelni, a rendszeres otthoni gyakorlásnak fontos szerepe van, a gyermek, illetve a család aktív közreműködése szükséges hozzá – emeli ki a tréner.
ADHD-s gyerekeknél akár elkerülhető a gyógyszeres kezelés
- ADHD-s gyermekeknél a terápia segítségével bizonyos esetekben elkerülhető a gyógyszeres kezelés. Az együttműködve végzett terápia hatására sikerül elérni, hogy adott időre, adott feladatra koncentrálni tudják a figyelmi fókuszt. Néhány hét után pozitív visszajelzések érkeznek az iskolából is.

Kamaszoknál, a hormonális változások hatására, illetve a frontális lebeny érési folyamata miatt (ez legkésőbb érő agyterület!) komoly nehézséget okoz a felvételire való felkészülés is. Ilyenkor a tantárgyi segítség mellett nagyon hasznos a homloklebeny terápia a koncentráció, tervezés-szervezés, valamint a megfelelő aktivitáshoz. A terápia hatására emelkedik az agy éberségi (arusal) szintje, ennek köszönhetően az információk felvétele, feldolgozása, felidézése is. Ezek a hatások, eredmények segítik a felnőtt ADHD-s pácienseket és a demencia folyamatát lassítani kívánókat is.

Az alapgyakorlatok az Alapozó terápiára épülnek
A terápia alapgyakorlatai az Alapozó terápia módszerben is megtalálhatók. Ezeket az alapokat fejlesztettem tovább, illetve helyeztem rendszerbe az elmúlt 5-6 évben. A terápiát kizárólag Alapozó terapeuták tanulhatják meg nálam az Alapozó terápiák Alapítvány szervezésében. Az elmúlt években számos városból érkezett hozzám hallgató. Győrben, Kecskeméten, Nagykőrösön, Cegléden, Pécsen, Vácon, Dunakeszin, és több városban található végzett terapeuta.
A gyakorlatok, az említett hatásmechanizmus miatt alkalmasak tanórai, fejlesztő foglalkozásbéli alkalmazásra is, ezek kicsit kevésbé helyigényesek és a részképesség-fejlesztés alapjait is magukba foglalják. Ezeket a tanórába beilleszthető gyakorlatokat (az egész rendszer felépítésének elsajátítása nélkül) tanítók és fejlesztő pedagógusok megismerhetik Alapítványunk szervezésében tartott 3 alkalmas képzésen – mondja a szakember.

Kezdőfotó: Pixabay

Szakértő: Sólyom Brigitta pszichopedagógus, Alapozó-terapeuta, Homloklebeny-oktató többek között óvodások, kisiskolások, tanulási nehézséggel küzdők diagnosztizálásával és fejlesztésével foglalkozik. Alapozó terápiával, Nild-terápiával magatartászavarral küzdők, hiperaktív iskolások, autisztikus tüneteket mutató, Asperger-szindrómával élő gyerekeken segít. A szakember folyamatosan tart szülői tanácsadást, pedagógusok képzéseket, tájékoztató előadásokat.
Bővebb információ: Csodakapu Alapítvány