Milyen jelek utalnak arra, hogy a tanulási problémákat idegrendszeri éretlenség okozza?
• Szerző: PMM
Egyre több gyereknél tapasztalható tanulási nehézség, magatartási zavar, szociális probléma – kongatták meg a vészharangokat hazai szakemberek.
Évről-évre egyre több magyar gyereknek vannak tanulási, magatartási, szociális problémái – tapasztalják a terapeuták, gyermekpszichológusok, logopédusok. Ezek hátterében sokszor idegrendszeri éretlenség áll. A szülőknek érdemes lehet megfontolni, hogy igénybe vegyenek fejlesztési és terápiás programokat, amelyek segítségével akár a tanulási eredményekben is javulást érhet el a gyermek.
Milyen jelek utalnak idegrendszeri éretlenségre?
Vannak konkrét jelek, amikre érdemes figyelni a szülőknek már csecsemőkortól, ilyen jel lehet például:
- a tartós táplálkozási nehézség,
- a nehéz megnyugtathatóság,
- az alvászavar,
- a késői beszédindulás,
- a beszédértés és beszédészlelés nehézsége,
- a sikertelen szobatisztaság,
- az észlelési funkciók gyengesége (látás, hallás, tapintás),
- a figyelem rövidsége, gyengesége,
- az eltérő izomtónus,
- az egyensúlyzavar,
- a mozgáskoordináció gyengesége,
- a pontatlan mozgáskivitelezés,
- az emlékezeti gyengeség vagy a gyenge szabálykövetés, feladattudat.
Ezek előrevetíthetik a későbbi sikeres iskolai beválás esetleges nehézségeit – mondta el Joó-Kiss Renáta egyéni és csoportos TSMT terapeuta, NILD fejlesztő. A Bubi Gyermekfejlesztő Központ szakértőjének tapasztalatai szerint minél korábban kezdenek el ezzel foglalkozni a szülők, annál hamarabb várható pozitív változás, fejlődés. Érdemes már az első jeleknél odafigyelni ezekre, és szakemberhez fordulni.
Cél, hogy a gyerek személyre szabott terápiához jusson
Ugyanakkor a közoktatásban, óvodában, iskolában leginkább nagy létszámú csoportok, osztályok működnek, nincs lehetőség személyre szabottan foglalkozni a gyerekekkel. Ráadásul, ha ki is derül, hogy probléma van bizonyos területeken, nem mindig van lehetőség, szakember vagy idő a fejlesztésre az intézményi keretek között.
Épp ezért egyre többen veszik igénybe a speciális fejlesztőközpontokat, ahol komplex fejlesztés folyik: különböző mozgásfejlesztések, iskolaelőkészítő, részképesség-fejlesztés, logopédia, gyermekpszichológia.
Joó-Kiss Renáta elmondta: a legfontosabb, hogy minden terápiát egy átfogó vizsgálat előzzön meg. A cél ugyanis az, hogy valóban személyre szabott terápiát kaphassanak a gyerekek. Fontos szempont kell, hogy legyen a szülők számára, hogy olyan fejlesztőközpontot válasszanak, ahol egyéni és csoportos formában is van lehetőség a fejlesztésre.
Szakértő: Joó-Kiss Renáta, Bubi Komplex Gyermekfejlesztő Központ
Fotó: freepik.com