Milyen jelek utalnak arra, hogy a tanulási problémákat idegrendszeri éretlenség okozza?

• Szerző: PMM

Egyre több gyereknél tapasztalható tanulási nehézség, magatartási zavar, szociális probléma – kongatták meg a vészharangokat hazai szakemberek. 

Évről-évre egyre több magyar gyereknek vannak tanulási, magatartási, szociális problémái – tapasztalják a terapeuták, gyermekpszichológusok, logopédusok. Ezek hátterében sokszor idegrendszeri éretlenség áll. A szülőknek érdemes lehet megfontolni, hogy igénybe vegyenek fejlesztési és terápiás programokat, amelyek segítségével akár a tanulási eredményekben is javulást érhet el a gyermek.

Milyen jelek utalnak idegrendszeri éretlenségre?

Vannak konkrét jelek, amikre érdemes figyelni a szülőknek már csecsemőkortól, ilyen jel lehet például:

  • a tartós táplálkozási nehézség,
  • a nehéz megnyugtathatóság,
  • az alvászavar,
  • a késői beszédindulás,
  • a beszédértés és beszédészlelés nehézsége,
  • a sikertelen szobatisztaság,
  • az észlelési funkciók gyengesége (látás, hallás, tapintás),
  • a figyelem rövidsége, gyengesége,
  • az eltérő izomtónus,
  • az egyensúlyzavar,
  • a mozgáskoordináció gyengesége,
  • a pontatlan mozgáskivitelezés,
  • az emlékezeti gyengeség vagy a gyenge szabálykövetés, feladattudat.

Ezek előrevetíthetik a későbbi sikeres iskolai beválás esetleges nehézségeit – mondta el Joó-Kiss Renáta egyéni és csoportos TSMT terapeuta, NILD fejlesztő. A Bubi Gyermekfejlesztő Központ szakértőjének tapasztalatai szerint minél korábban kezdenek el ezzel foglalkozni a szülők, annál hamarabb várható pozitív változás, fejlődés. Érdemes már az első jeleknél odafigyelni ezekre, és szakemberhez fordulni.

Cél, hogy a gyerek személyre szabott terápiához jusson

Ugyanakkor a közoktatásban, óvodában, iskolában leginkább nagy létszámú csoportok, osztályok működnek, nincs lehetőség személyre szabottan foglalkozni a gyerekekkel. Ráadásul, ha ki is derül, hogy probléma van bizonyos területeken, nem mindig van lehetőség, szakember vagy idő a fejlesztésre az intézményi keretek között.

Épp ezért egyre többen veszik igénybe a speciális fejlesztőközpontokat, ahol komplex fejlesztés folyik: különböző mozgásfejlesztések, iskolaelőkészítő, részképesség-fejlesztés, logopédia, gyermekpszichológia.

Joó-Kiss Renáta elmondta: a legfontosabb, hogy minden terápiát egy átfogó vizsgálat előzzön meg. A cél ugyanis az, hogy valóban személyre szabott terápiát kaphassanak a gyerekek. Fontos szempont kell, hogy legyen a szülők számára, hogy olyan fejlesztőközpontot válasszanak, ahol egyéni és csoportos formában is van lehetőség a fejlesztésre.

Szakértő: Joó-Kiss Renáta, Bubi Komplex Gyermekfejlesztő Központ
Fotó: freepik.com