Szeresd, simogasd, nevelgesd – újra hódít a tamagocsi

• Szerző: PMM

Több mint negyedszázaddal a játék első népszerűségi hulláma után, 2024-ben ismét tamagocsilázra számíthatunk – ezt vetíti előre az idei Ország Játéka verseny zsűrijének döntése, amellyel a Japánból indult játék újragondolt, korszerű verzióját, a Bitzee interaktív digitális kisállatot hozta ki az „interaktív” kategória győztesének.

Különdíjat kapott a Csupaszív Pingvin interaktív állatka, de nagy sikert arattak az új kategóriák – a STEM (science, technology, engineering and mathematics), a Gamer társasjáték, a Szerepjáték és a Járművek – versenyzői is. A JátékNet által szervezett országos megmérettetést lezáró Játszónapon idén több mint 1600 érdeklődő próbálta ki a versengő játékokat. Mindegyik kategóriában más nevezőre esett a zsűri és a közönség választása: míg a zsűri szigorú szakmai szempontok alapján értékelt, a közönséget láthatóan jobban vonzották a sikerfilmekhez kapcsolódó, illetve erősebben promotált játékok.

Mint minden évben, most is nagy érdeklődés és izgalom övezte az Ország Játéka szavazást. Idén több mint 1600 látogató vett részt a Játszónapon, hogy kipróbálja az Ország Játéka versenyre benevezett 87 játékot. Érdekesség, hogy a nevezett játékok között megjelent a kilencvenes évek közepén-végén hódító tamagocsi korszerű változata, amely az „interaktív játék” kategóriában elnyerte a zsűri díját. A Bitzee interaktív digitális kisállatot nemcsak simogathatjuk, gondoskodhatunk róla, de végigkövethetjük felcseperedését is. A játék segítségével a gyerekek megtapasztalhatják, hogy milyen egy kisállatról gondoskodni, sokat tanulhatnak a felelősségvállalásról, a szeretetről és az önállóságról. A játék által egyszerre fejlődnek a szociális készségeik és a kommunikációs készségük, illetve a felelősségtudatuk megerősítésével jó előkészítője lehet egy igazi házi kedvenc érkezésének.

„Az Ország Játéka verseny számunkra nemcsak szórakoztató, hanem tanulságos is, mivel lehetőséget nyújt arra, hogy megfigyeljük, melyik játékújdonságok válnak be a gyerekek körében, és melyek számítanak igazán népszerűnek. A verseny segítségével értékes betekintést nyerünk abba, hogy mi az, amivel a leginkább leköthetjük és szórakoztathatjuk a fiatal résztvevőket” – fogalmazott Őri Gergely, a JátékNet Webáruház ügyvezetője.

Az „Ország Játéka” minősítés értéket képvisel: egyrészt versenyelőnyt biztosító, ismert védjegy a forgalmazóknak, másrészt érdemi segítség a vásárlóknak a megfelelő játék kiválasztásához. A díjat minden évben szigorú szempontrendszer alapján ítéli oda a zsűri, amely többek között tekintetbe veszi a játék készségfejlesztési és kreativitásnövelő potenciálját, illetve a hatását a gyermek szociális kapcsolataira.

Az elmúlt évtized tapasztalatai alapján az Ország Játéka verseny felhozatala jó rálátást biztosít az adott év, illetve a karácsonyi szezon várható kínálatára és slágertermékeire még akkor is, ha a zsűri csak olyan termékeket értékel, amelyeket a versenyre küldenek a forgalmazók.

„Érdekes trend évről évre, hogy a kor szelleme, azaz jellemzően a technológiai fejlődés utat talál a játékiparba – nyilatkozta Pierrot producer, játékfejlesztő, aki egyben a zsűri elnöke is. Izgalmas, ahogy ezek finom késéssel, gyakran kísérletképpen és alacsony színvonalon, de megjelennek a gyerekeknek kínált termékekben. A tamagocsi a ’90-es évek végén jelent meg, és a kor digitális csúcsát képviselte, ezért hatalmas kereslet mellett siker lett. Idén a játék új inkarnációját láttuk, amiben olyan elemek és funkciók is megjelentek, amelyek negyedszázada még elképzelhetetlenek voltak. Talán nem akkora nóvum, talán nincs is igazi reveláció, de mivel egyszerű és hozzáférhető mindenki számára, nem kizárt, hogy ismét divathullámot idéz elő egyszerű „igényegyeztetéssel.”

Pierrot kiemelte, hogy továbbra is vannak olyan gyártók, akik inkább a korosztályi igényekre, mint a trendi tényezőkre fókuszálnak: „Örömmel látjuk, hogy egy-egy játékszer gyártója nem ült fel a trendeknek, azaz fontosabbnak tartotta a természetes korosztályos igényeket, és az erőszakos „contentify”, azaz a látszólagos tartalommal való túltöltés helyett keveset vállalt, de azt jó minőségben és ötletes dizájnnal tette. Az igazán nagy formátumú cégek ezt házon belül is képesek megalkotni, párhuzamosan a licencekkel terhelt, vásárlómágnes produkciókkal, de üdítő, hogy a kisebbek közül is pályáztak ilyenekkel.”

A verseny zárónapján, a Játéknapon a különböző gyerekprogramok mellett a jó hangulatról idén két sztárfellépő is gondoskodott: a Barbie-rajzfilmek énekhangja, Vágó Bernadett, illetve Kovácsovics Fruzsina, az Ország Játéka zsűritagja, a JátékNet nagykövete délelőtt és délután is felléptek a rendezvényen.

Az előző évihez hasonlóan idén is lehetett szavazni a Játszónap különdíjas játékára, ami ezúttal a Csupaszív Pingvin interaktív állatka lett.

A kategóriák nyertesei:

1. Bébijáték kategória

  • A szakmai zsűri döntése alapján: Trefl: Lalaboom: Montessori bébi fejlesztőjáték
  • Közönségszavazatok alapján: Mattel: Fisher-Price – Kacagj és fejlődj Kutyusos tanuló játéktábla

2. Szerepjáték kategória

  • A szakmai zsűri döntése alapján: Játékbolygó: Jabadabado: Szerszámos öv – 10 részes
  • Közönségszavazatok alapján: LEGO®: LEGO® Friends: Mobil miniház 41735

3. Járművek kategória

  • A szakmai zsűri döntése alapján: Playmobil: SWAT Mentőhelikopter fénnyel és hanggal 71149
  • Közönségszavazatok alapján: LEGO®: LEGO® Technic: Lamborghini Huracán Tecnica 42161

4. Interaktív játék kategória

  • A szakmai zsűri döntése alapján: Spin Master: Bitzee interaktív digitális kisállat
  • Közönségszavazatok alapján: Formatex: Beszélő Bing nyuszi plüssfigura – 30 cm

5. Kreatív készségfejlesztő

  • A szakmai zsűri döntése alapján: Maped Creativ: Karkötőkészítő készlet
  • Közönségszavazatok alapján: Játékbolygó: BUKI: Professzionális gravírozóműhely

6. STEM játék

  • A szakmai zsűri döntése alapján: ComPaya: Smart Games: Lovas Klub logikai játék
  • Közönségszavazatok alapján: Játékbolygó: BUKI: Mikroszkóp 30 kísérlettel

7. Társasjáték kicsiknek

  • A szakmai zsűri döntése alapján (holtversenyben): ComPaya: Kuruzsló és Tsa. – Quedlinburgi Futam és Gémklub: Deszkalózok – Csak semmi fánik!
  • Közönségszavazatok alapján: Keller & Mayer: Bogyó és Babóca: Hónapos társasjáték

8. Családi/parti társasjáték

  • A szakmai zsűri döntése alapján: Reflexshop: Hallatlan társasjáték
  • Közönségszavazatok alapján: Mattel: Uno Quatro társasjáték

9. Gamer társasjáték

  • A szakmai zsűri döntése alapján: ComPaya: Medvepark társasjáték
  • Közönségszavazatok alapján: Reflexshop: Stranger Things: Hellyel lefelé társasjáték

10.  JimJam különdíj: Árnyékmókus társasjáték

11.  Játszónap különdíj: Csupaszív Pingvin

A jótékonysági célokat szolgáló szavazás során 50.000 Ft értékű ajándékcsomagot nyert a Maglódi Napsugár Óvoda, valamint a Halimbai Hársfa Óvoda és Bölcsőde. A Facebookon hirdetett verseny nyertesei pedig a Békési Gólyafészek Bölcsőde tehetséges alkotói lettek, akik egy értékes ajándékcsomaggal gazdagodtak.

Forrás: www.jateknet.hu
Fotó: www.jateknet.hu