Családi autót mi alapján válasszunk?

• Szerző: Horváth Norbert

Az alapvető kiindulási pont, hogy milyen a külső karosszéria, annak formája és színe. Ugye nagyjából ez az első, ami vagy pozitív vagy negatív benyomást tud kelteni bennünk. Na meg persze az ár a legfőbb szempont a döntés során. Mindemellett érdemes több apróságra is odafigyelnünk, ami fontos lehet a későbbiekben az autó használatakor. 

Egy család átlagosan kettő, maximum három autót „használ” el több évtized alatt. Ennyi idő alatt minden jó és rossz tulajdonsága, koncepciója, szériahibája kiderül. Például lehetne beszélni a német "olajzabálókról" vagy a francia autókról, amelyek kényelme kimagaslóan jó, de az elektronikája nem mondható a legjobbnak. 

Nagyon fontos az autókat sok szempontból összehasonlítani, mérlegelni. Javaslom az alapos keresgélést a netes portálokon, a vélemények elolvasását, illetve a márkák konfigurátorában és az árlistáiban megnézni, hogy melyik típus mit kínál, milyen felszerelésekkel kaphatóak. Ugyancsak mérlegelendő, hogy hány fő férjen el benne. Az alap 5 személyes vagy a 6 személyes olasz márka nem a legszebb darabja vagy a 7 személyes a nyerő inkább.

Ugyancsak célszerű elmenni a szalonokba és tesztvezetést kérni, valamint az ott dolgozótól szakmai véleményt, pontos paramétereket, műszaki adatokat. Minek mennénk tesztútra egy olyan autóval, amely 3000 köbcenti és városban eszik 12 litert?! Természetesen ez barokkos túlzás, mert a családi autók nem ekkora köbcentisek, de a fogyasztás még valóban releváns kérdés. Nyugodtan írjuk össze otthon a kérdéseinket és arra már rögtön kapjuk is választ.

Alap dolgok, amelyek fontosak: motor, váltó, milyen alap felszereltséget adnak, mennyibe kerül, ha kérünk extrákat (nincs esetleg benne alapfelszereltségként klíma stb.). Amennyiben részben finanszírozást is szeretnénk, akkor az ehhez kapcsolódó kérdéseinket is tegyük fel. Jobb esetben van a helyszínen olyan, aki a hitel- vagy lízingkonstrukciókkal foglalkozik és naprakész. 

A tavalyi évben volt hiány bőven, például chipekből. Ennek akkor van nagy jelentősége, ha egy autót rendelésre hoznak és nem a szalonból választunk. A szállítási határidők ebben az esetben nagyon hosszúak lehetnek. Tehát figyeljünk oda az esetleges hiányokra is, vagy válasszunk az azonnali készletből autót. 

Ki fogja vezetni az autót napi rendszerességgel és hol? 

A kérdés teljesen jogos. Ha főleg városban, ahol nagy a forgalom, akkor kisebb autóban célszerű gondolkodni, a parkolás, fordulás körüli mizéria miatt. Illetve egy kis méretű, városi autó nem fogyaszt sokat, ez is fő előnye lehet. Az is fontos lehet, hogy a lökhárítók mennyire érnek le… például a padkához. No, nem a hímsoviniszta szólt most belőlem, hanem tényleg azért írom mindezt, mert a vezetés élménye és a kényelme fontos a napi vezetés során. De tény az is, hogy nincs tipikus női vagy férfi autó, hiszen minden autót mind a két nem képviselője egyaránt tudja vezetni.

Ajánlanám a SUV-okat, városi crossovereket, mert ezek kellően ”magasak” és a padkák nem sértik meg a lökhárítókat. Miért emlegetem ezt a dolgot annyira? Mert egy újrafényezés mindennel együtt 50-60 ezer forint is lehet. De hogy mást is mondjak, akár egy városon kívüli kiránduláskor is sokkal jobb, ha magasabban van az autó alja, így nem ér le a rosszabb minőségű utakon az autó. A SUV hátránya, hogy a gumicsere költségesebb (nagyobb kerék, drágább ár) és a fogyasztása is több mint egy kisautóé. 

Lássunk mindent! 

Viszonylag majdnem minden autóból nehéz kilátni rendesen, mert egyre kisebbek az üvegfelületek. Hátrafelé még nehezebb a biztonságos kilátás, ezért is nagyon fontos a tolatókamera (megéri beszereltetni utólag is). A  tolatókamera az EU-országokban még nem kötelező, pedig hasznos és akár életet is menthet bizonyos esetekben. A parkoláskor megnyugtatóan jó érzés látni, hogy hova érkezik a kocsi hátulja. Nem lesz anyagi kárunk, sem személyi sérülés, ha valaki véletlenszerűen az autó mögé kerül. 

Mi legyen még? 

Gyerekzár mindenképpen legyen, hiszen ezzel megakadályozhatjuk, hogy a gyerekek menet közben kinyissák az ajtót. A modernebb autókban van egy kapcsoló a vezető oldalán, ami a hátsó ablakok mozgatását is blokkolhatja. Szintén apróság, hogy van-e sminktükör a vezető és az utas előtt  (hölgyeknek ez elég fontos szokott lenni), illetve kaptak-e megvilágítást a napellenző mögötti tükrök. Sötétben aranyat ér! 

Jól nézzük meg a csomagteret! Milyen magasra nyílik a csomagtérfedél? Van hozzá elektromos mozgatás lehetősége, mint az egyik japán modellben, hogy könnyebb legyen lezárni és kinyitni? Lábbal lehet-e nyitni? Hány bőrönd fér el benne? Van benne rögzítő? Külön tároló vagy rekesz? Szóval fontos, hogy hány literes és milyen opciókkal bír. 

Amennyiben anyuka fogja naponta a babacuccokat, babakocsit ki- és berakni, akkor viszont az alacsonyabban fekvő autók csomagtere lesz az ideális, mert nem kell nagyon magasra emelni a nehéz holmikat. 

Az ajtók nyílásának mérete elől és hátul is fontos. Például amíg babahordozót kell berakni, jobb a nagyobb nyílásszögű ajtó, viszont ha már a gyerekek nagyobbak és önállóan szálnak ki és be, akkor megteszi egy kisebb nyílásszögű ajtó is. 

Azok a jó családi autók, ahol a hátsó ajtók kellően nagyok és ami még fontosabb, az ajtó jó szélesre, majdnem derékszögig kinyílik. Így sokkal kényelmesebb behajolni az övek becsatolásához, ameddig a gyerekek nem tanulják meg bekötni saját magukat. Hosszú távon fontos még a lábtér, hogy kényelmesen el lehessen férni. Ha nagyok a gyerekek, akkor már nem elég a kis lábtér hátul. 

Lényeges kérdés, hogy van-e kilépő levegő nyílás a hátsó utasok felé? Nyáron messzire utazva nagyon sokat számít, hogy ne a műszerfalból kelljen a hűtött levegőt a második sorban izzadóknak várni. Legtöbbször a két első ülés között, vagy ritkábban a középső tetőoszlopokból hátrafelé is néznek légrostélyok.

A gyerekek miatt szintén fontos, hogy akár a dugóban állva, akár egy hosszabb utazás alkalmával tudjanak filmezni, vagy a nagyobbak a lemerült telefonjaikat, gépeiket tölteni. Ehhez kell, hogy legyen az autóban egy USB-A töltő (az új autókban már van), valamint egy 12 voltos csatlakozó (ez elől található). Persze az már csak hab a tortán, ha van USB-A és USB-C töltő is benne. 

Légzsákok, avagy fő a biztonság 

A biztonsági felszereltség a leglényegesebb! Minden új autóban kötelező többek között a menetstabilizálás, a blokkolásgátló, a keréknyomás-ellenőrzés és a ráfutásos baleseteket megakadályozó vagy súlyosságukat csökkentő rendszer megléte. Minimum hat légzsákkal számolhatunk, de a legtöbb autóban ennél több passzív és aktív biztonsági felszerelést kapunk. 

Sajnos nem túl sok autóba rendelhető hátsó oldallégzsák, ahol mégis van rá lehetőség, ott érdemes pénzt áldozni rá. Hasznos kiegészítő az adaptív sebességtartó tempomat is, amely a beállított követési távolságot és a sebességet magától tartja lassítással és gyorsítással. Azonban ha a gyerekülés olyan helyen van, ahol van légzsák, akkor azt előtte ki kell kapcsolni a biztonsági előírások miatt. 

A pontos szabály így szól: a gépkocsi első ülésén 150 cm-nél kisebb gyermek csak menetiránnyal szemben beszerelt gyerekülésben - azaz háttal - szállítható, de csak akkor, ha nincs légzsák vagy azt kikapcsoltuk, ahogy már fentebb is írtam. 150 cm felett életkortól függetlenül a jármű első és hátsó ülésében is ülhet a gyermek. Az autó hátsó ülésén 3 év alatti gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben szállítható. Ha olyan régi járművel közlekedünk, amiben hátul nincs öv, így a gyerekülés sem rögzíthető, 3 év alatt tilos gyermeket szállítani! A személygépkocsi hátsó ülésén a 3 év feletti, de 135 cm-nél kisebb gyermek szintén csak gyermekbiztonsági rendszerben szállítható. A gépkocsi hátsó ülésén a 135 centinél nagyobb gyermek biztonsági övvel rögzítve is szállítható, ha az a testméretéhez igazítható, kényelmes és biztonságos, vagy ülésmagasító használatával. A biztonságos rögzítés három pontos övvel történjen, mivel a derékövek használata súlyos gerincsérülésekhez vezethet.

Mennyit fog fogyasztani?

Mielőtt forgalomba kerül az autó itthon és az EU más tagállamaiban, a fogyasztását kötelező megmérni a WLTP-szabvány szerint. Ezek az értékek nem a közúti átlagfogyasztást tükrözik, mert az többnyire magasabb lesz, de arra jók, hogy összehasonlíthassuk a különféle autók fogyasztását.

Értékvesztés

Az autók értékvesztését, illetve eladási árát akkor sem lehet pontosan meghatározni, ha vannak erre szolgáló szoftverek, amelyeket az autókereskedelemben használnak. Nem mindegy, sürgős-e az eladás, a szabadpiacon értékesítitek a kocsit vagy beszámíttatjátok, mennyire sikerül vigyázni rá az évek során. Ha költeni kell rá sokat, akkor költeni akartok-e vagy inkább hibásan sokkal olcsóbban adjátok tovább? Az értékálló autó küllemében tartja a divatos formákat, nagy rá a piaci kereslet folyamatosan, szervizelési igénye kevés és olcsó, nagyjából ezek a szempontok vehetők figyelembe. 

A legfontosabb, hogy hasonlítsatok össze többféle autót mielőtt megvásároljátok bármelyiket is! Próbáljátok ki az autószalonokban, menjetek el velük próbakörre! Sok sikert és sok örömöt kívánunk az új családi autó megtalálásához!

Fotó: freepik.com