Mikor tanulnak a gyerekek a leghatékonyabban? Ideális időpontok és tanulási tippek a jobb iskolai teljesítményért
• Szerző: KCs
Minden szülő azt szeretné, ha gyermeke a lehető legjobban teljesítene az iskolában. Azonban nem mindegy, mikor és hogyan ül le a gyerek tanulni. Számos kutatás igazolta már, hogy a tanulási teljesítmény nagymértékben függ attól, hogy milyen időpontot választunk a tanuláshoz. Ebben a cikkben körbejárjuk, mikor érdemes a gyerekeknek tanulniuk, hogy a legjobban hasznosítsák az idejüket és képességeiket.

A bioritmus szerepe
A gyermekek bioritmusának megértése kulcsfontosságú lehet a hatékony tanulás szempontjából. Általánosságban elmondható, hogy a gyerekek reggel frissebbek és koncentráltabbak. A reggeli órákban az agyuk befogadókészsége optimális, hiszen kipihentek és az éjszakai alvás után energikusak. Az ilyen időpontokban a tanulás különösen hatékony lehet, főleg az olyan tantárgyaknál, melyek logikai gondolkodást vagy memorizálást igényelnek, mint például a matematika vagy a történelem.
A délutáni ciklus
Délutánra a gyermekek energiaszintje gyakran lecsökken, ami kihat a figyelmükre és koncentrációjukra. Viszont ez az időszak kedvező lehet a kreatív tevékenységekre. A művészeti tárgyak, vagy a kreatív írás például ilyenkor jobban megy. Ezen kívül a gyerekek ebben az időszakban szívesebben vesznek részt csoportos tevékenységekben, mivel a délutáni órákra jellemző természetes bioritmus-változások miatt nyitottabbá válnak a társas interakciókra.
Esti tanulás: csak mértékkel
Bár sokszor elkerülhetetlen, hogy a gyerekek estefelé is tanuljanak, fontos ügyelni arra, hogy ez ne váljon szokássá. Az esti órákra a fáradtság, a stressz és a nyomás is összeadódik, melyek rontják a tanulás hatékonyságát. Azonban az ismétlés és az anyag átgondolása ilyenkor is hasznos lehet, de itt is figyelni kell arra, hogy a gyerek ne legyen ébren túl későig, hogy biztosítsuk a megfelelő pihenést.
Egyéni különbségek figyelembevétele
Természetesen az általános megfigyelések mellett fontos tudni, hogy minden gyermek egyedi, és eltérő alvás-ébrenléti ciklusokkal rendelkezhet. Ezért is fontos figyelemmel kísérni a gyerek napirendjét és energiaszintjét. Néhány gyermek jobban teljesít reggel, mások délután vagy este találják meg a számukra legoptimálisabb időpontot. A szülőknek érdemes kísérleteznie különböző időpontokkal, hogy megtalálják a gyermekük számára legjobban működő tanulási időszakot.
Támogató környezet kialakítása
A megfelelő időpont kiválasztása mellett fontos a támogató tanulási környezet kialakítása is. Egy jól megvilágított, csendes sarok, kényelmes szék és rendezett asztal segíthet abban, hogy a gyermek jobban koncentráljon a feladataira. Emellett nélkülözhetetlen a rendszeres szünetek beiktatása, hogy a gyerek ki tudjon kapcsolódni és elkerülhesse a kimerülést. A kisebb gyermekek még nem nagyon szeretnek egyedül tanulni. Érdemes melléjük ülni még akkor is, ha közben mi magunk is valamely más tevékenységet csinálunk. Ami a gyermeknek fontos, hogy tudjon kapcsolódni hozzánk, hogy megmutathassa az elvégzett feladatot, illetve, hogy kérhessen segítséget, ha szükséges a feladat elvégzéséhez. Fokozatosan érdemes rászoktatni a gyermekeket az önálló tanulásra.
Összegzés
Összefoglalva, a gyerekek tanulási időpontjának megválasztása nagyban befolyásolja iskolai teljesítményüket. A szülők feladata, hogy megtalálják az optimális időt és helyet a tanuláshoz, figyelembe véve a gyermek egyéni ritmusát és igényeit. A bioritmus követése és a támogató környezet kialakítása mind hozzájárulhat a sikeres, eredményes tanuláshoz és a hosszú távú iskolai sikerekhez.
A cikk forrása:bunte.de
Nyitókép forrása: Freepik.com