Ezekkel a gyakori dicséretekkel árthatsz a gyereked önbizalmának – 4 mondat, amit inkább kerülj!
• Szerző: PMM
Hiába jónak tűnik, a túlzott vagy rosszul megfogalmazott dicséret akár káros is lehet a gyerekekre nézve. Nem a dicséret mennyisége, hanem annak tartalma számít. Mutatunk 4 olyan mondatot, amivel akaratlanul is alááshatod a gyermek önbizalmát – és megmutatjuk, mit mondj helyette.
Nem mindegy, hogyan dicsérjük a gyereket
Sok szülő hiszi, hogy a gyakori dicséret egyenes út az egészséges önbizalomhoz. Azonban a kutatások szerint nem a dicséret gyakorisága, hanem annak minősége az, ami hosszú távon számít. A rosszul megválasztott szavak akár rombolhatják is a gyermek önértékelését.
Fontos tudnunk, hogy amit szülőként, pedagógusként vagy szakemberként mondunk a gyerekeknek, az mélyen bevésődik a lelkükbe. Ezek a mondatok lesznek később az ő belső hangjaik, amelyek alapján értékelik saját teljesítményüket és viselkedésüket.
Mit mond a tudomány? – Carol Dweck elmélete
Dr. Carol Dweck pszichológus kétféle gondolkodásmódot különböztetett meg a gyerekeknél:
-
Berögzült gondolkodásmód:
Az ilyen gyerekek úgy vélik, hogy az intelligencia, a kreativitás és a tehetség veleszületett adottság, amin nem lehet változtatni. Ezért elkerülik a kihívásokat, mert félnek a kudarctól és az elismerés elvesztésétől. -
Fejlődési gondolkodásmód:
Ők azok, akik hisznek abban, hogy képességeiket fejleszthetik. Nem félnek a hibáktól, mert úgy látják, hogy minden erőfeszítés előrébb viszi őket. Számukra a kihívás lehetőség, nem pedig veszély.
Egy híres kísérletében Dweck 4 éves gyerekeknek adott választási lehetőséget: egy könnyű puzzle-t, amit már ismernek, vagy egy nehezebbet, amit még sosem próbáltak. A „berögzült” gondolkodású gyerekek inkább a könnyűt választották – mert féltek a kudarctól. A fejlődési gondolkodásúak viszont a kihívást keresték.
4 dicséret, ami árthat a gyermeknek – és hogyan fogalmazzunk helyette
1. „Olyan okos vagy!”
Ez a mondat elsőre pozitívnak tűnhet, mégis ártalmas lehet. A gyerek azt tanulja meg belőle, hogy az intelligencia adottság, amit nem lehet fejleszteni. Ha pedig valami nem megy elsőre, máris úgy érzi, nem is olyan „okos”, mint ahogy hitték róla. Ez félelmet szülhet a kudarctól.
Mondd inkább ezt:
„Már el tudsz számolni százig – milyen sokat gyakoroltál! Látszik, mennyi munkát tettél bele!”
Miért jobb ez?
Mert nem a képességre, hanem az erőfeszítésre helyezi a hangsúlyt. A gyerek megtanulja, hogy a tudás fejleszthető, és ez motiválja a további tanulásra.
2. „Ügyes voltál! Jól csináltad!”
Ez a típusú általános dicséret gyakori, de ha nincs mögötte konkrétum, könnyen elveszíti az értelmét. Ha a gyerek érzi, hogy nem tett igazán nagy dolgot, mégis dicséretet kap, az összezavarhatja.
Mondd inkább ezt:
„Nagyon szépen megfestetted a felhőket ezen a képen – különösen tetszik, hogy mennyi színt használtál!”
Miért jobb ez?
A konkrétumok segítenek a gyereknek abban, hogy tudja, mit csinált jól – és mit fejleszthet tovább. Így nem a dicséret kedvéért, hanem valódi visszajelzésért dolgozik.
3. „Milyen rendes vagy, hogy odaadod a játékaidat!”
Bár a segítőkészség dícsérete fontos, ha a gyerek csak akkor ad, ha látja, hogy figyelik, az hosszú távon hátsó szándékot alakíthat ki: „csak akkor legyek kedves, ha megdicsérnek érte.”
Mondd inkább ezt:
„Nézd, mennyire örül a kisfiú, hogy játszhat a te autóddal!”
Miért jobb ez?
Mert nem az adakozást dícséred önmagában, hanem a hatását emelted ki. A gyerek így megtanulja felismerni, hogy jó érzés másokat boldoggá tenni – akár dicséret nélkül is.
4. „Tehetséges vagy, 90%-os lett a dolgozatod!”
Ez a mondat azt sugallhatja, hogy a siker kizárólag tehetség kérdése – nem pedig tanulásé vagy szorgalomé. Ez demotiváló lehet, ha a következő alkalommal nem sikerül ugyanilyen jól.
Mondd inkább ezt:
„90%-os lett a dolgozatod – nagyszerű, látszik, mennyit készültél!”
Miért jobb ez?
A gyerek így azt tanulja meg, hogy a jó eredmény mögött munka van. Ha ez rögzül, nem esik kétségbe, ha néha hibázik – hiszen tudja, mivel tud javítani rajta.
Túl sok dicséret – túl kevés önbizalom
Ha állandóan csak dicsérjük a gyereket, hosszú távon akár bizonytalanná is válhat. Az ilyen gyerekek sokszor félnek kipróbálni új dolgokat, kerülik a kihívásokat, és nehezebben alakítanak ki egészséges önértékelést. Sőt, könnyen dicséretfüggővé válhatnak: mindig kívülről várják az elismerést, és felnőttként is nehézséget okozhat számukra az önálló döntéshozatal.
Összefoglalás
A jól megfogalmazott dicséret erőt ad.
A túl általános vagy hamis dicséret viszont épp ellenkező hatást válthat ki.
Érdemes mindig konkrét visszajelzést adni, és a folyamatot, erőfeszítést dicsérni, nem a végeredményt.
Fotók: Freepik
Forrás: Huffington Post