A képernyő előtt töltött túl sok idő negatív hatással van a gyerekeket mentális egészségére!
• Szerző: Twice.con
Kínai kutatók megállapították, hogy a tévé, videojátékok és közösségi médiafelületek képernyői előtt eltöltött idő növelte a három és hat év közötti gyermekeknél a különböző mentális-idegrendszeri problémák kialakulásának esélyét. A problémák azonban nem voltak olyan súlyosak azoknál a gyerekeknél, akik oktatási, ismeretterjesztő műsorokat néztek, mondták a szakértők.
Dr. Fan Jiang, a Sanghaji Jiao Tong Egyetem munkatársa elmondta: “A szülőknek figyelniük kell arra, hogy mennyi időt tölthetnek és milyen tartalmat nézhetnek a képernyőn a gyermekek. Oktatási programokat kell választani, és kerülni kell a nem gyerekeknek szóló műsorokat.”
A brit egészségügyi szolgálat (NHS) adatai szerint tavaly a 7 és 16 év közötti gyermekek körülbelül 18 százalékának volt “valószínűsíthetően valamilyen mentális egészségi zavara”.
Korábbi kutatások kimutatták, hogy a képernyő előtt töltött idő növelheti a viselkedési problémák, a szorongás, a hiperaktivitás és a figyelmetlenség kockázatát, valamint a kisebb gyermekek önbecsülésének romlását.
A JAMA Pediatrics folyóiratban megjelent legújabb tanulmány azt vizsgálta, hogy a képernyő előtt töltött idő általában és bizonyos típusú programok hogyan befolyásolják a gyermekek mentális egészségét.
A kutatók közel 16 ezer három, öt és hat éves gyermek adatait vizsgálták.
Azt figyelték meg, hogy ahogyan a gyerekek növekedtek, csökkent az oktatási programokra fordított képernyőidő aránya, ugyanis a háromévesek átlagosan 45 százaléka töltött napi egy óránál többet ilyen műsorok nézésével, szemben a hatévesek 26,8 százalékával.
Ugyan csökkent a szórakoztató műsorok nézettségi aránya, 44,4 százalékról 32,1 százalékra, azonban ugrásszerűen megnőtt a fiatal gyerekek közösségi média előtt töltött idejének aránya: korábban egy óra “közösségi médiázás” a gyerekek 1,5 százalékát érintette, ma már ez meghaladja a 27 százalékot.
A túlzott képernyő-kitettség az óvodáskorú gyermekeknél a világ számos részén problémát jelent. A képernyőn megjelenő tartalomtól függetlenül összefüggés volt a teljes képernyőidő és a mentális egészségügyi problémák kockázata között. Kis korban a túl sok képernyőidő akadályozhatja a kognitív folyamatok feldolgozását, valamint az érzelemszabályozási képesség elsajátítását” – mondta Dr. Jiang.
A cikk forrása: twice.hu
A nyitókép forrása: Freepik.com