5 mondat, amit ne mondj egy ADHD-s gyereknek – és mit mondj helyette

• Szerző: PMM

Az ADHD sokkal több, mint puszta figyelmetlenség. Bár a legtöbb ember így ismeri, valójában egy összetett idegrendszeri állapot, amely a gyerek mindennapjaira – az iskolában, otthon, baráti kapcsolatokban – komoly hatással lehet.

ADHD-s gyerekkel beszél az anyuka

Egy ADHD-s kisgyerek számára egy olyan mondat, mint „Ülj nyugodtan és figyelj!” nemcsak bántó lehet, hanem el is lehetetleníti a tanulási folyamatot. Szerencsére sok múlik azon, hogyan kommunikálunk vele.

Miért fontos, hogyan beszélünk az ADHD-s gyerekekkel?

A szakemberek szerint a pozitív, bátorító nyelvezet nemcsak önbizalmat ad a gyereknek, de hosszú távon segíti a mentális egészségét is. „Ahogyan beszélünk egy gyerekkel, az lesz az a belső hang, ahogyan felnőttként önmagához szól majd” – mondja Kristen McClure ADHD-terapeuta.

Lássuk, melyek azok a tipikus mondatok, amiket érdemes elkerülni, ha ADHD-s gyermeket nevelsz – és mit mondj helyette, ha támogatni szeretnéd őt.

1. „Ha érdekelne, megjegyeznéd.”

Az ADHD-s gyerekek 85%-a küzd a munkamemória működésével. Nem arról van szó, hogy nem törődnek a dolgokkal – egyszerűen máshogy működik az agyuk. Ahelyett, hogy a feledékenységet figyelmetlenségnek vagy lustaságnak bélyegeznénk, érdemes inkább segítő eszközöket bevezetni.

Mondd inkább ezt:
„Tudom, hogy nehéz észben tartani ennyi mindent. Kitaláljuk, hogyan tudnánk jobban emlékezni rá?”

2. „Ha jobban akarnád, sikerülne.”

Ez olyan, mintha azt mondanánk egy rövidlátónak: „Ha jobban akarnád, jobban látnál.” Az ADHD nem akaraterő kérdése. A gyerek gyakran már így is túlerőlteti magát – mégis kudarcot él meg.

Mondd inkább ezt:
„Látom, hogy mennyire igyekszel, és büszke vagyok rád.”

3. „Előbb gondolkodj, aztán cselekedj.”

Az ADHD-hoz gyakran társul impulzivitás, vagyis az, hogy a gyerek gyorsan, meggondolatlanul reagál. Ez nem tiszteletlenség, hanem egy neurológiai sajátosság.

Mondd inkább ezt:
„Látom, most pörög az agyad. Segítsek, hogy egy kicsit lelassuljunk együtt?”

4. „Te választottad, nem hagyhatod abba.”

Az ADHD-s gyerekek képesek mélyen belemerülni abba, ami érdekli őket (ezt hívják hiperfókusznak). Viszont ha elvesztik az érdeklődésüket, nagyon nehéz őket benne tartani egy adott tevékenységben. A rugalmasság és a választási lehetőségek fontosak számukra.

Mondd inkább ezt:
„Ha úgy érzed, ez most már nem a te utad, nézzük meg együtt, miért. Van más, ami jobban érdekelne?”

5. „Ülj nyugodtan.”

Sok ADHD-s gyermeknek mozgásra van szüksége ahhoz, hogy figyelni tudjon. A mozgás nem rendetlenkedés, hanem szabályozási stratégia. Ha elfojtjuk ezt az igényt, az frusztrációhoz és érzelmi kirobbanásokhoz vezethet.

Mondd inkább ezt:
„Látom, hogy mozognod kell. Tartsunk egy kis mozgószünetet, vagy próbáljunk ki valamit, ami segít levezetni az energiát.”

Mi a legfontosabb üzenet?

Egy ADHD-s gyermek nem „rossz”, nem „figyelmetlen”, nem „akaratlan”. Egyszerűen másképp működik az idegrendszere. Ha mi, felnőttek megtanulunk jól reagálni erre, nemcsak a nehézségeken segíthetünk neki túllépni, hanem abban is, hogy kibontakoztassa a benne rejlő tehetséget.