Mikor kell a vezérléscserével foglalkozni? (x)

A vezérlés jelenti minden jármű egyik, ha nem a legfontosabb részét. Bizonyos időközönként a cseréjével is foglalkozni kell. Ez azonban nem egy egyszerű folyamat, ajánlott mindenképpen szakemberre bízni. Nem egy olyan műveletről beszélünk, amit évente el kell végezni, de nem szabad félvállról venni. (x)

A vezérléscsere nem egyszerű folyamat

Hogyan történik a vezérléscsere?

Nem éppen olyan, mint a gumicsere, amit akár otthon vagy a Gumiflex szervizeiben is el tudunk végezni. Az autóápolás szerves része az, hogy minden egyes fontos berendezést rendszeresen ellenőrzünk. A vezérléssel kapcsolatban általában az a leggyakoribb kérdés, hogy mégis mikor jön el a csere ideje? Mire kell figyelni a mindennapokban?

Ha valami furcsaságot tapasztalunk a mindennapokban, nem a szokványos módon indul el a motor, vagy működik menet közben, érdemes az ellenőrzést a vezérléssel kezdeni. Az alkatrészek cseréjének ideje minden autó esetében más és más. Általában a futásteljesítmény alapján határozzák meg a csereperiódust. Van olyan eset is, amikor nem találunk erre vonatkozó adatot. A vezérlés a legtöbb motorban keresztbordás szíjjal történik, a szervizkönyvben találhatunk róla részletes információkat.

Van, ahol azt írják elő, hogy 120.000 kilométer után kell cserélni, de egyes modelleknél a 10 év az általános. Olyan futásteljesítményt írnak elő, ami egész számú többszöröse az olajcsere periódusnak. Ebből is látszik, hogy nem kell olyan sűrűn foglalkozni a vezérléscserével. Sok esetben ez meghaladhatja a 100 ezres költséget is, így érdemes előre felkészülni rá. Sajnos néhány tulajdonos épp a nagy kiadások miatt próbálja halogatni a cserét, de ez súlyos biztonsági kockázattal járhat. Ha elérjük az előírt kilométert vagy időt, mindenképpen forduljunk szakemberhez. Ha nem végezzük el időben a vezérléscserét, az komoly károkhoz, balesethez és az alapköltségek többszöröséhez vezethet.

Milyen következményekkel jár a késői csere?

A művelet több alkatrészt is érinteni fog. A vezérműszíj fő feladata, hogy a főtengely és a vezérműtengely összhangban legyen. Ha ez elcsúszik, akkor a dugattyúk és a szelepek összeverődhetnek, ami rövid időn belül komoly károkat fog okozni. Több százezer forintot, de akár milliós költséget is jelenthet a javítás.

A vezérléscsere érinti a vízpumpát is, amely nélkül a hűtőfolyadék szivárogna. Mivel a folyamat során több alkatrésszel is foglalkozni kell, így erősen ajánlott a műveletet tapasztalt szakemberre bízni.

Felkészülés a téli szezonra

A téli hónapok, a reggeli fagy, a havas útviszonyok mind szélsőséges körülményeket teremt az autók számára. Ilyenkor a szokásosnál is nagyobb terheléssel kell megbirkózni, így csak tökéletes állapotban lévő autóval ajánlott elindítani a szezont. Még bőven van idő felkészülni, de nem érdemes megvárni a fagy beköszöntét. Ősz elején kapkodás nélkül szerezhetjük be az új téli gumiabroncs szettet és elvihetjük szakemberhez ellenőrizni az autó állapotát.

Szponzorált cikk (x)