A meggyőzés hatalma (x)
Már elgondolkodtál valaha azon, hogy mi történik az agyadban, mielőtt döntést hozol? Ez a kérdés a tudósokat is élénken foglalkoztatja, így rengeteg kutatás készült már a témában. A hétköznapokban ugyanis mindenki gyakran szembesül olyan szituációkkal, melyekben másokat szeretne meggyőzni. (x)
Ezek lehetnek olyan egyszerű dolgok is, mint amikor a párunkat akarjuk rávenni, hogy inkább egy vígjátékot nézzünk meg a moziban, ne egy horrorfilmet, de adódnak olyan helyzetek is, amikor a tét igen nagy, például amikor egy cég értékesítője akar meggyőzni egy potenciális üzleti partnert az együttműködésről.
A megfelelő érvelés bár fontos, ugyanakkor nem csak ezen múlik a siker. A helyes meggyőzési technika pedig bárki számára hasznos lehet, például egy cégvezetőnek is, amikor azt akarja megértetni a kollégákkal, hogy miért lesz hasznos mindenki számára a MiniCRM szoftver használata.
Észérvek vagy érzelmek?
“A szívemre vagy az eszemre hallgassak?” – gyakran tesszük fel magunknak ezt a kérdést, mely valójában arra utal, hogy egy-egy döntést emocionális (azaz érzelmi) vagy racionális (tehát észérves) szempontok alapján hozzunk meg. Dr. Ujszászi Bogár László szerint azonban a döntéseink mögött mindig az érzelmek állnak, a racionalizálás viszont csak később lép be a képbe.
Hogy ez miért fontos? Azért, mert a sikeres meggyőzés technikáját is ezen alapelvek mentén kell felépíteni. Tehát először kell elkezdeni dolgozni azon, hogy az érzelmekre hassunk, a ráció pedig csupán megerősíti azt a döntést, amit már korábban meghoztunk. A végső szó azonban mindig az emócióé.
Mindez pedig nem csupán a hétköznapi helyzetekben, hanem az üzleti életben is fontos, épp ezért egy értékesítőnek, cégvezetőnek is tisztában kell lennie azzal, hogy sikeres megállapodásokat kössön.
Ujszászi doktor szerint a legtöbb cég ott hibázik, hogy a saleses kollégák előre meghoznak egy döntés a leendő partner helyett, aki így végül kihátrál az együttműködés elől.
Hol születnek a döntések?
Általános tévhit, hogy a tudatot akarjuk meggyőzni, holott a döntéseket a tudatalatti hozza meg, így erre a területre kell hatni. Erre természetesen megvannak a megfelelő technikák, melyeket a jól felkészült szakemberek gyakran alkalmaznak is.
Szó sincs azonban átverésről vagy megvezetésről, csupán a meggyőzési módszerek eredményes alkalmazásáról. Senkire nem kell és nem is szabad rákényszeríteni semmit, ám finoman lehet a helyes irányba terelgetni.
Az efféle trükkök a cégvezetők és HR-esek számára is nagyon hasznosak, mind a kollégákkal való kommunikáció, mind a toborzás, kiválasztás során.
A türelem kulcsfontosságú
Amikor egy vezető változásokat szeretne eszközölni a cégben, általában mindent azonnal akar. Ám ez hiba, ugyanis a kollégákkal szembeni türelem és a kellő idő befektetése sokkal eredményesebb lesz.
Ehhez a tudatalatti folyamatokat is be kell építeni a helyzetekbe, ugyanis ez a terület az, amely ragaszkodik a régihez, a megszokotthoz, így a fő feladat az lesz, hogy erre hassunk.
Szponzorált cikk (x)