Tudtad? A zeneterápia látványosan fejleszti az autista gyerekek kommunikációját – Szakértő válaszol

• Szerző: Papás Mamás Magazin

A zeneterápia nemcsak szórakoztató, de valódi fejlesztő eszköz is lehet autizmus spektrumzavarral élő gyerekek számára. Egy kutatás szerint akár három hónap után is látványos fejlődés figyelhető meg azoknál az autista gyerekeknél, akik rendszeresen zeneterápiás foglalkozáson vesznek részt.

A zene és az agy: mi történik a háttérben?

Egy 2018-as montreali kutatás kimutatta, hogy a zenei tevékenységek – például éneklés és hangszeres játék – erősítik az agy fontos ideghálózatait, különösen a hallási, mozgási és vizuális területek közötti kapcsolatokat. Ezek a kapcsolatok kulcsfontosságúak a társas kommunikációban, amit sok autizmussal élő gyermek nehezebben sajátít el.

Ahogyan egy beszélgetés során nekünk is egyszerre kell hallanunk, értelmeznünk és reagálnunk a másik fél szavaira, úgy ez a folyamat az autista gyermekek számára különösen megterhelő lehet. A zene viszont segít összekötni az agy azon területeit, amelyek a szociális interakciókhoz szükségesek.

Egyéni zeneterápia – látványos változás már 3 hónap után

A kutatásban 51, 6–12 év közötti autista gyerek vett részt, akik három hónapon át heti rendszerességgel kaptak egyéni zeneterápiás foglalkozást. A szülők többsége arról számolt be, hogy gyermekük szociális készségei, kapcsolatteremtése és figyelme jelentősen javult ez idő alatt.

MRI-vizsgálatokkal is követték a változásokat, és az eredmények megerősítették: a zene pozitív hatással van az agyi kapcsolatok fejlődésére.

Szakértői vélemény: a zene „hidat épít” a világ és az autista gyerekek között

Vető Anna zeneterapeuta, a hazai zeneterápia elismert szakértője szerint:

„A zene biztonságos, kiszámítható közeg, ahol a gyermek saját tempójában fejlődhet. A zeneterápia nem tanítás, hanem közös zenei játék, ahol a gyermek szabadon kifejezheti magát. Ez különösen fontos az autizmussal élő gyermekek számára, akik nehezebben kommunikálnak hagyományos módon.”

A családra is jó hatással van

A zeneterápia nemcsak a gyerekekre, hanem az egész családra pozitív hatást gyakorolhat. A közös zenei élmények csökkenthetik a feszültséget, és javíthatják a mindennapi családi élet minőségét is.

EZ IS ÉRDEKELHET: NEUROFEEDBACK TERÁPIA AUTISTA GYEREKEKNEK »»

zeneterápia autista gyerekkel
Vető Anna zeneterápia közben

A zeneterápia pozitív hatásai viszonylag gyorsan megmutatkoznak

A kutatást végző szakemberek szerint az egyéni zenei terápiák pozitív hatása akár már 8-12 hét után tetten érhető.

Ez volt az első klinikai vizsgálat, amely felmutatta, hogy az autista iskolai korú gyermekek zenével való foglalatossága javulást eredményez mind a kommunikációs, mind az agyi kapcsolatokban, sőt.

EZ IS ÉRDEKELHET: AIT/FST OTTHONI TERÁPIA AUTISTA KISGYEREKEKNEK »»

autista gyerek zenét hallgat, terápiás kezelés
Vető Anna: "A zene befolyásolja és felébreszti érzelmeinket"

Vető Anna: "Nagyon megéri autista gyerekekkel zenés közegben foglalkozni"

A témában Vető Anna gyógypedagógus-zeneterapeutát is megszólaltattuk, aki közel 15 éve foglalkozik autista gyerekek zenei kommunikációs fejlesztésével.

- Egyetértek a kutatás üzenetével: nagyon megéri az autizmussal élő gyermekekkel zenés közegben is foglalkozni - mondja a szakember. - Jómagam zenei interakciós terápiával foglalkozom, ahol nap, mint nap tapasztalom a dallamokkal támogatott közeg alábbi hatásait:

  • A zene magával ragad, lelkesít, rabul ejt.
  • A legtöbb gyermeket motiválja a zene, hogy bekapcsolódjon a tevékenységbe.
  • A zenei játékok és dalok kiszámítható keretet adnak a kommunikációnak, és ezzel bátorítják a gyermek bekapcsolódását.
  • Erősíti a beszéd előtti jártasság kialakulását, az ismétlődő ritmusok és dallamok segítenek a gyermeknek a szókincs bővítésében és a mondatalkotásban.
  • A hangok és ritmusok segítenek a szövegek megjegyzésében.
  • A zene felébreszti és befolyásolja érzelmeinket.
  • A kétszemélyes helyzetben a gyermek megtapasztalja, hogy bármilyen mozdulatot tesz, akármilyen hangot ad ki, az egy örömteli, közös játék alapja lehet, az a másiknak érdekes, inspiráló.
  • Az énekelt információkat a gyermek jobban érti, a zene jól motiválja a játékos tevékenységekben való bennmaradásra.
  • A dallamok adta közegben, a rá irányuló, teljes figyelem megélésével hamar kialakuló bizalmi kapcsolat teszi lehetővé, hogy a gyermek irányítása után fokozatosan egyre több kezdeményezést a terapeuta ragadjon magához.

- A zenei transzferhatásokat már sokan vizsgálták, ilyen volt például Barkóczi Ilona és Pléh Csaba a Kodály módszer hatásaira irányuló vizsgálata 1978-ban - teszi hozzá.

EZ IS ÉRDEKELHET: HOMLOKLEBENY TERÁPIA AUTISTA, ADHD-S GYEREKEKNEK »»

Vető Anna: "Fontos, hogy a zenés foglalkozások egy közös koncepció részei legyenek"

- Fontosnak tartom, hogy a gyermekek fejlődését rendszeresen mérjük, hogy a mérési eredményeknek megfelelően tervezzük meg a gyermek kommunikációs és szociális fejlesztését – lehetőleg minél egységesebben, vagyis a zenés foglalkozások legyenek egy közös koncepció részei. Ez a csapatmunka nagyon eredményes lehet.
Ekkor viszont már nem dönthető el igazán, hogy melyik terápia okozta a gyermek fejlődését. De lássuk be, nem is ez a legfontosabb kérdés… - mondja Vető Anna.

Szakértő: Vető Anna gyógypedagógus - 1991 óta foglalkozik zenével a gyógypedagógián belül. 2005 óta főként autizmussal élő gyermekek szociális és kommunikációs zenei fejlesztésével, autizmus specifikus fejlesztések koordinálásával és szülők segítésével foglalkozik. Fő területe: zenei interakciós terápia, amelyről felkérésre szakmai előadásokat, bemutatókat tart, publikál. Több alapítvány, civilszervezet önkéntes aktivistája, jelenleg a NEM ADOM FEL ALAPÍTVÁNY - Léleköntő programjának szakmai vezetője.

Fotók a cikkben: NEM ADOM FEL ALAPÍTVÁNY
Gyerekrajz Vető Annáról: Zalán