Kirándulás gyerekkel: A Pilisborosjenői várat egy vadregényes erdei ösvényen keresztül közelítettük meg (fotók)

• Szerző: Papás Mamás Magazin

Kirándulási tipp gyerekeseknek Budapesthez közel: A Pilisborosjenői várat több irányból is meg lehet közelíteni, attól függően, hogy mekkora gyerekkel tervezzük a túrát. A vár az Egri vár másolata, amely nagyon népszerű a családosok körében.

A Pilisborosjenői várat több útvonalon is meg lehet közelíteni, attól függően, hogy mekkora gyerekkel tervezzük a túrát.

1. Legegyszerűbben és leggyorsabban Pilisborosjenőről, a falun keresztül közelíthető meg.

2. Kicsit hosszabban tart a vár megközelítése, ha a horgásztó felől indítjuk a túránkat. A Házi-réti tározónál tesszük le az autót (Budapest irányából érkezve a 10-es úton jobbra kell lefordulni), és egy kellemes erdei ösvényen érjük el a várat körülbelül 1 óra alatt, hegynek felfelé. Ugyanazon a túraútvonalon haladunk oda-vissza. Az alábbi leírásban mi ezt az útvonalat ismertetjük fotókkal.

3. Körtúrát tervezünk, az autót a brit katonai temetőnél tesszük le (Budapest irányából érkezve a 10-es úton balra lesz a temető). A túra hossza így körülbelül 12 kilométer lesz - kisgyerekekkel ez egyáltalán nem ajánlott.

A Pilisborosjenői vár a Pilis lenyűgöző környezetében, a Nagy-Kevély délnyugati lejtőjén, Pilisborosjenő határában fekszik. A romvár tulajdonképpen egy művár, ami a gyerek lelkesedését a legkevésbé sem befolyásolja, az odavezető sétaút kellemes, látványos és 4-5 éves gyerekekkel is könnyen teljesíthető.

A várat az Egri csillagok című film forgatásához építették az 1960-as években, amit nagyobb, iskolás gyerekek fognak értékelni. A filmrendező a több ezer statisztát felvonultató csatajelenetekhez választotta a csodálatos természeti környezetben fekvő völgyet a film egyik helyszínéül. A vár sokáig elhanyagolt volt, míg végül a település önkormányzata rendbe hozatta, és ideális családi kirándulóhellyé tette.

1. Pilisborosjenői vár megközelítése - a falun keresztül

Pilisborosjenőn a Fő utca - Templom utca - Rózsa utca - Ezüsthegyi úton haladva a falu házai között indítjuk a túránkat. A legtöbben ezt az utat választják, mert ez a legkevésbé megeröltető útvonal kezdő túrázóknak. A Fő utcán bárhol lehet parkolni.

5 KÖNNYŰ TÚRA BUDAPEST KÖRNYÉKÉN: TOVÁBBI NÉPSZERŰ GYEREKES KIRÁNDULÓHELYEK EBBEN A CIKKBEN »

2. Pilisborosjenői vár megközelítése - a horgásztótól, erdei ösvényen

A Házi-réti horgásztavat a 10-es út mellet (Budapest irányából haladva jobb oldalon) találjuk. Egy murvás, de autósközlekedésre is alkalmas bekötő úton érjük el a tavat, ahol leparkolhatjuk az autót. A horgásztavat menetrendszerinti buszjárattal is könnyen meg lehet közelíteni.

Az idilli tó környékén várhoz vezető útvonal jól ki van táblázva, el sem lehet téveszteni.

Az alábbi kék turistajelzést kell végig követnünk.

Az utunk eleinte nyugalmat árasztó hétvégi házak között halad, ahol pillanatok alatt ráhangolódnunk a csendre, a természetre.

Az utca végén egy sorompó állít meg bennünket, ahol a figyelmeztetés ellenére "Katonai terület" bátran beléphetünk, ugyanis a túraútvonal pontosan erre halad. A sorompón belépve körülbelül csak 50 métert kell haladnunk, és már jobbra el is hagyjuk a katonai területet,  mert az erdő felé vesszük az irányt.

Ahogy fent is írtuk, a sorompótól körülbelül 50 méterre, a drótkerítés sarkánál egyenesen, illetve enyhén jobbra kell tartani az erdő felé, ahol egy "Természetvédelmi terület" - tábla és turistaútvonal jelzések fogadnak bennünket - ezeket a jelzéseket keressük. (Sajnos itt nincs elég jól kitáblázva az irány, ezért ennél az egyeteln pontnál kell nagyon figyelnünk).

A lenti kép  azt mutatja (hátunk mögött a sorompó, előttünk az erdő), hogy balra tartva  (dombon felfelé) a katonai területre jutnánk - ne erre folytassuk az utat, hanem egyenesen, illetve enyhén jobbra tartva, a villanyvezeték alatt, az erdő irányába haladjunk.

Az erdőbe lépve meseszerű erdei ösvényen haladunk, mindvégig a kék kereszt jelzést követjük. Gyerekeket ne engedjük előre szaladni, mert egy-két helyen meredekebb szakaszok teszik izgalmassá a túrautat. Ne ijedjünk meg, óvodás korú gyerekkel is könnyen túljutunk az "izgalmas" szakaszokon.

Felhívjuk a figyelmet a lenti képen is kivehető kék turistajelzésre, amin végig haladnunk kell.

Az erdei ösvényen felfelé körülbelül 45-60 percen keresztül sétálunk.

Ha a fent ajánlott erdei úton közelítjük meg a várat, akkor az erdőből kibukkanva egy - galagonyával, csipkebogyóval, kökénnyel gazdagon tarkított - földútra bukkanunk, és a várat a lenti képen is látható irányból érjük el.

Akár művár, akár nem, egészen különleges hangulatot áraszt a romos épület, amely hétvégén csak úgy hemzsegek a kirándulóktól.

A várkapun belépve egy kellemes, napos tisztásra jutunk, ahol családok piknikeznek, kutyák futkároznak boldogan, gyerekek csoportjai labdáznak, játszanak egymással. Úti célunkat itt elértük,terítsük le a pokrócokat, és pihenjünk egy nagyot a friss levegőn, élvezzük a pilisi természetet.

KIRÁNDULÁS GYEREKKEL: 5 LENYŰGÖZŐ KILÁTÓ BUDAPESTHEZ KÖZEL EBBEN A CIKKBEN »

Nem csak baráti társaságok, hanem osztályok is előszeretettel keresik fel az Egri vár másolatát.

Visszajutni ugyanazon az erdei ösvényen ajánlott, amin megérkeztünk.

3. Pilisborosjenői vár megközelítése - körtúra

A körtúrát gyakorlott túrázóknak ajánljuk a túra hossza miatt. Az útvonal valóban csodálatos környezetben, változatos terepen vezet: a Teve-szikla bizarr sziklaformációit, Köves-bérc, Balázs-lépcsőt érinti. Kiindulópontnak, autóparkolónak a brit katonai temetőt ajánljuk. A túra hossza 4-5 óra.

A lenti képen a brit katonai temetőt látjuk, ahol kényelmesen leparkolhatjuk az autót. A temetőhöz egészen közel, a 10-es úton menetrenszerinti buszmegálló is található.

A lenti két kép a katonai temetőtl a horgásztóhoz vezető utat mutatja.
A körtúra annyiban más, mint az előző, hogy nem ugyanazon az úton kirándulunk oda és vissza, hanem a várnál tovább folytatjuk a túránkat.