Unaloműző játékok gyerekeknek

• Szerző: PMM

Hosszú utazásokhoz, várakozásokhoz mutatunk néhány egyszerű és kedves játékot, amelyek a gyerekek kreativitását és találékonyságát fejlesztik. Ezekkel a szóbeli játékokkal garantáltan gyorsabban telik az idő.


A lenti játékok nem igazán korhoz kötöttek, mert a szabályokat a gyerek életkorához, fejlettségi szintjéhez lehet igazítani a szabályok rugalmas kezelésével. Jó szórakozást!

1. Szólánc – Betűfelismerést fejlesztő játék

A legegyszerűbb szóbeli játék, ami csak létezik, és amit egészen kis gyerekekkel is lehet játszani. Az elhangzott szó utolsó betűjével kell egy olyan szót mondani, ami ugyanazzal a betűvel kezdődik. Nehezíteni úgy lehet, ha kikötjük, hogy például személyneveket nem lehet felsorolni.

Példa: szólánc – cica – akarat – tapsol - …

2. Hárombetűs soroló – Szókincsfejlesztő játék

A kezdőjátékos mond egy hárombetűs szót. A soron következő játékos feladata, hogy egyetlen betű megváltoztatásával újabb értelmes szó szülessen.

Példa:
1. játékos: bab – lehetséges lenne mondani ezek után: rab, zab, hab, báb
2. játékos: báb – lehetséges lenne még: bár, búb, láb
1. játékos: láb – ...

3. Szópóker – Rugalmas gondolkodást segítő játék

A szópókernek több változata ismert, a játékot ketten vagy akár többen is lehet játszani.
A kezdő játékos gondol egy szóra, amelynek csak a kezdőbetűjét árulja el. A következő játékos az első betű alapján szintén gondol magában egy szóra, és hozzátesz az első kimondott betűhöz egy második betűt. A harmadik játékos az első két elhangozott betű alapján gondol egy szóra, és hozzáteszi az ő betűjét. A folytatás általában ennél a pontnál kezd egyre nehezebb lenni.

Példa, ha a játékot hárman játsszák:
1. játékos: „b…”
2. játékos: „ba…”
3. játékos: „bab…”
1. játékos: „baba…”
2. játékos: „babab…”
3. játékos: „bababa…”
1. játékos: „bababar…” – és ez így folytatódik tovább, míg értelmes szó nem születik. Például „bababarát”.

Mint látjuk, a játék során számtalan variációs lehetőség adódik, a végén egyszerűbb vagy bonyolultabb összetett szavak születhetnek, amelyek jól átdolgozzák a gyerekek agytekervényeit. Az a játékos, aki nem tudja folytatni a sort, az kiesett. Ha már nem bővíthető tovább egy szó, akkor a játék újra indul.

4. Barkochba – Ismeretterjesztő játék

Újabb klasszikus, ami nélkül nem telhet el gyerekkor! A játékot ketten vagy többen játszhatják. A játék elején érdemes megbeszélni, hogy mire lehet gondolni, így például élő személyre, történelmi személyre, állatra, tárgyra, mesefigurára, fogalomra – ugyanis ennek alapján lehet elkezdeni a kérdezősködést, sőt, ezáltal könnyíthető vagy nehezíthető a játék.
A cél, hogy kitaláljuk, mire gondolt a másik. Úgy szabad csak kérdezni, hogy a kérdésre igennel és nemmel lehessen válaszolni. A végén be kell kiabálni a tippet, hogy a kezdő játékos mire gondolhatott. Ha a rákérdezés helyes volt, a kitaláló nyer, ha helytelen, akkor a kigondoló nyer. Előfordul, hogy a kitalálónak nincs több ötlete, akkor „Szabad a gazda!” felkiáltással feladja a játékfordulót.

5. Fekete-fehér-igen-nem – Szókincsbővítő, figyelemfejlesztő játék

A játéknak több változata ismert, ketten vagy többen is játszhatják. Egymást kérdezve arra kell törekedni, hogy a négy tiltott szót kimondja az ellenfél.
A szórakoztató játék kiválóan alkalmas arra, hogy egy-egy adott szót körbeírjunk, illetve másképpen fejezzük ki magunkat.

Példa:
1. játékos: „Szeretsz játszótérre járni?”
2. játékos kikerülve az igent és nemet: „Télen kevésbé, de nyáron nagy kedvencem a játszótér!”

Aki kimondta a tiltott szavak egyikét, az kiesett a fordulóból.
Beugrató kérdések lehetnek, amivel a másikat megviccelhetjük:
„Szereted az anyukádat?”
„Milyen színből tevődik össze a szürke?”

6. Kő-papír-olló – Szerencsejáték

Örök klasszikus, amit ketten lehet játszani. A gyerekek hangosan mondják, hogy „Kő-papír-olló”, majd mind a ketten egyszerre mutatják a kezüket. Az erősebb kéz nyeri a fordulót.
Erősorrend a következő: a kő erősebb az ollónál, mert a kő kicsorbítja az ollót. Az olló erősebb a papírnál, mert az olló elvágja a papírt. A papír erősebb a kőnél, mert a papír eltünteti a követ. A fordulókat pontozni ér - az nyer, aki a végül a legtöbb pontot gyűjtötte össze.

7. Asszociációs családi játék – Elvont gondolkodást segítő játék

Az egyik legjobb családi játék, ami nem csak szórakoztat és elgondolkodtat, hanem segít bepillantást nyerni a gyerekek ábrándos gondolatvilágába, abba, ami őt éppen foglalkoztatja (ez általában a 10. asszociációnál fel szokott bukkanni). A játék több mint egyszerű, és a végtelenségig lehet játszani. Például Apa gondol egy szóra, amiről Anyának eszébe jut valami, arról pedig a gyereknek jut eszébe egy újabb dolog… Korlátokat nem érdemes szabni, mert bármiről bármi eszünkbe juthat, ennél a játéknál nincs olyan, hogy jó vagy rossz válasz.
Menetközben át lehet beszélni egy-egy – a gyerek számára ismeretlen – fogalmat, tárgyat.

Példa:
Apa: „Nekem eszembe jut a fenyőfa”.
Anya: „A fenyőfáról nekem eszembe jut a tél”.
Gyerek: „A télről eszembe jut a szánkózás”…

8. Folytasd a történetet – Fantáziát, kifejezőkészséget fejlesztő játék

Izgalmas családi játék, amibe tetszés szerint ki és be lehet szállni, bármikor meg lehet szakítani, és bármikor újra lehet kezdeni. A játék elején meg lehet beszélni a játékszabályt, esetleg azt, hogy mindenki 3 vagy 5 mondatot mesélhet.
Az egyik szülő elkezd mesélni egy kitalált történetet. A másik szülő folytatja, majd következnek a gyerekek, nagyszülők – és végül újra kezdődik a sorrend.
A játék izgalmas és vicces tud lenni, ahogy kibontakozik a vége nincs történet.

9. Hottentották királya – Figyelmet és aktív szókincset fejlesztő játék

A játékosok a játékvezető segítségével megállapodnak abban, hogy „melyik betűt nem szereti a Hottentották királya”. Amint ez megvan, már indulhat is az első kérdés, amire nem érkezhet válaszként „k” betűvel kezdődő étel.

Példa:
Játékvezető: Mit szeret ebédelni a Hottentották Királya?
1. játékos: Paradicsomlevest.
2. játékos: Mákos tésztát.
3. játékos: Madártejet.
4. játékos: Spenótfőzeléket.
5. játékos: Rántott halat.
1. játékos: …

A játékvezetőnek arra kell ügyelnie, hogy a játék ütemesen haladjon. Aki sokáig gondolkodna, vagy elvéti a választ (például krumplis tészta), az kiesik a fordulóból vagy zálogot ad.
A játékszabály ennél a játéknál is tetszés szerint variálható, nehezíthető, könnyíthető.

További lehetséges kérdések: „Hova szeret utazni a Hottentották királya? Milyen játékkal szeret játszani a Hottentották királya? Hol lakik a király? Mit iszik a király? Hogy hívják a tanácsadóit a királynak? Milyen állatokat látott Őfelsége a királyi állatkertben?

10. Mit pakol Sári a bőröndbe? – Memóriajáték

Ketten vagy többen lehet játszani. Az első játékos mond egy tárgyat (lehet vicces, egyszerű vagy összetett), a következő elmondja az első tárgyat, és hozzá tesz egy másikat. A harmadik elmondja az első két tárgyat, majd mond egy harmadikat. A negyedik felidézi az első három tárgyat, majd hozzáfűzi a magáét. Addig lehet játszani, amíg valaki el nem véti. Aki elhibázta, zálogot ad.

Példa:
1. játékos: „Sári a bőröndbe pakol könyvet”.
2. játékos: „Sári a bőröndbe pakol könyvet, zoknit.”
3. játékos: „Sári a bőröndbe pakol könyvet, zoknit, sült krumplit.”
4. játékos: „Sári a bőröndbe pakol könyvet, zoknit, sült krumplit, lila fésűt.”
1. játékos: „Sári a bőröndbe pakol könyvet, zoknit, sült krumplit, lila fésűt.”
2. játékos: „Sári a bőröndbe pakol könyvet, zoknit, sült krumplit, lila fésűt, műfogsort”.
3. játékos: …

Összeállította: Anyapuszi