CogniPlus: egyéni terápia tanulási zavaros gyerekeknek! Sikertörténetek édesanyáktól, szakemberektől

• Szerző: Papás Mamás Magazin

Hogyan segít a CogniPlus a figyelem fejlődésében? Somogyi Nóra gyógypedagógust, CogniPlus trénert kérdeztük, aki munkája során főként autista és ADHD-s gyerekekkel foglalkozik. Legfőbb kutatási területe a figyelem és annak zavarai, illetve fejlesztési lehetőségei.

A gyerekeknek a számítógép közege otthonos, ők már beleszülettek a digitális világba, ezért sokszor a papír-ceruza alapú fejlesztő eljárások unalmasak számukra. A legújabb képességfejlesztő módszerek viszont már a számítógép segítségével igyekeznek kapcsolódni a gyerekek érdeklődéséhez.

Az egyik ilyen modern számítógépes fejlesztő eljárás a CogniPlus, amely 20-30 féle érdekes, színes, játékos fejlesztő feladatot tartalmaz. Első sorban a kognitív funkciók, vagyis az érzékelés és észlelés, a figyelem és az emlékezet fejlesztésére szolgál úgy, hogy közben kapcsolódik a gyermekek számítógépes érdeklődéséhez, mert ingergazdag, látványos és dinamikusan alkalmazkodik a képességeikhez is, így biztosítva a kézzel fogható és mérhető változást.


A CogniPlus színes, játékos, élmény dús feladatokkal fejleszt, amit a gyerekek is élveznek

Milyen gyerekeknek ajánlott a CogniPlus?

A CogniPlus tréningre, mint fejlesztő eljárás a következő problémák kapcsán lehet szükség:

•    ha a gyermek memória vagy figyelemzavarban (ADD) érintett
•    hiperaktivitás (ADHD), autizmus spektrum zavar (ASD), enyhe értelmi fogyatékosság esetén
•    ha nehezen tud az iskola által támasztott elvárásoknak megfelelni a tanulásban (valamilyen disz-ben érintett vagy nem ír szépen, nehezen olvas, stb.)
•    ha sportol és szeretnék fokozni a teljesítményét
•    ha tehetséges a gyermek, de ez az iskolai teljesítményén nem látszik.

Milyen életkorú gyerekeknek ajánlott a CogniPlus?

A CogniPlusnak felső életkori korhatára nincs, a koncentrációs képesség, figyelmi funkciók és a memória fejlesztésére, teljesítményfokozásra még felnőtt korban is alkalmazható annak köszönhetően, hogy számos nehézségi fokozat áll rendelkezésünkre a különféle feladatokban. 

A terápia 6 éves kor (iskolába lépés) előtt azonban nem javasolt.
Fontos kiemelni, hogy a CogniPlus tréning akkor tudja kifejteni a maximális hatását, ha valóban a gyermek problémájának gyökere a figyelem és/vagy emlékezeti probléma.

12 éves kor alatt mindenképpen fontos a megelőző vagy párhuzamos mozgásterápia, mert az idegrendszeri funkciók hierarchikusan épülnek egymásra, és amíg nem elég érettek az alacsonyabb funkciók, amelyeket a mozgásterápia révén tudunk leghatékonyabban fejleszteni, addig nem fejlődhetnek megfelelően a magasabban lévők sem, amire a CogniPlust használjuk.

Ugyanilyen fontos az is, hogy kizárjuk az esetleges hallásproblémát, valamint egyes pszichés zavarokat, mert azok is együtt járhatnak figyelemhiányos tünet együttessel, túlzott aktivitással, adott esetben impulzivitással is.                                                                                                                                                                   

Mivel indul a fejlesztés?

A fejlesztést megelőzően először beszélgetek a szülőkkel arról, hogy miért kerestek fel engem, feltérképezem részletesen a gyermek képességeit és viselkedését. Utána különféle tesztekkel mérem fel a gyermek figyelmi és emlékezeti funkcióit és eldöntöm, hogy szükséges-e még kiegészítő vizsgálatokat elvégezni, illetve az egyéb terápiás és fejlesztési lehetőségeket is átbeszéljük.

„A gyermek fejlesztését átfogóan kell szemlélni”

Úgy gondolom, hogy a gyermek fejlődését holisztikusan, átfogóan kell szemlélni, mert egy eljárás önmagában nem biztos, hogy meghozza a várt eredményt. A tiszta figyelemzavar önmagában nagyon ritka, sokszor együtt jár más tünetekkel, például hiperaktivitással, impulzivitással, és ilyen esetekben más segítségre is szükség lehet. Nagyon fontos a már fentebb említett mozgás, adott esetben a személyre szabott diéta, vitaminpótlás, a pedagógusok bevonása az iskolában, a jól körülhatárolt és érthető szabály- és jutalmazási rendszer is.

„15 alkalom már látható fejlődést eredményezhet”

A felmérés végeztével megbeszélem a szülőkkel, hogyan fogom felépíteni a tréninget, hány alkalomra lesz szükség ahhoz, hogy eredményt érjünk el. A tréning végeztével kiértékeljük az elért eredményeket és megbeszéljük azt is, hogyan tovább, szükséges-e még folytatni a fejlesztést. Ez azért nagyon fontos, mert minden gyermek más, különböző ütemben fejlődik.

A hatásvizsgálatok tükrében 15 alkalom már látható fejlődést eredményezhet, de a probléma súlyosságától függően több alkalomra is szükség lehet.

Inkább a gyengébb képességterületek fejleszthetők

A tréning intenzitása sem mindegy. Optimális eredményt akkor lehet elérni, ha minimum heti 2-3 alkalommal tréningezhetem a gyermeket. Egy ülés körülbelül 30-45 percig tart, ennek során a gyermek meghatározott számú feladattal játszik, amelynek megtervezése és egymásra épülése a felmérés tükrében történik.

A CogniPlus különlegessége, hogy különválasztja az egyes figyelmi, valamint az emlékezeti funkciókat is, a felmérések tükrében célzottan tudom fejleszteni a gyengébb területet. A tréningfeladatok egyre nehezednek a gyermek fejlődésével.

CogniPlus videók

Éberség »»
Megosztott figyelem »»
Szelektív figyelem »»
Fókuszált figyelem »»

CogniPlus sikertörténetek

Milán 12 éves, figyelemzavar és memória problémák
Milán heti két alkalommal járt hozzám egy féléven keresztül. A felmérés alapján a figyelemzavara és a rövidtávú memóriájának erősítése volt a fejlesztés fókuszában. Az édesanya eleinte szkeptikus volt a CogniPlus-szal kapcsolatban, mert korábban már számos fejlesztő eljárást kipróbáltak és egyik sem hozta meg a kívánt eredményt. A tréning végeztével az édesanya beszámolt róla, hogy Milán képes megjegyezni az iskolai memoritereket és még hosszabb idő elteltével is fel tudja idézni a verseket, pedig korábban ez nagyon nehezen ment neki. Ennek köszönhetően az önbizalma is erősödött. Forrás: Somogyi Nóra gyógypedagógus

Dani, 8 éves, figyelemzavar
Dani esetében a figyelemfejlesztés és az írásképe javítása volt fókuszban a CogniPlus segítségével.
„Jellemző volt rá, hogy mindig kellett a kezébe valami, pélául az iskolába menet a buszon szívószálat. Állandóan izgett-mozgott, még evés közben is. A terápia hatására sokkal nyugodtabb lett, Már nem kell szívószál a kezébe. A figyelme nagyon sokat változott, sokkal tovább képes koncentrálni. Az iskolában is sokkal jobb eredményeket ér el. Meg lett az első ötösünk nyelvtanból, azelőtt négyes jegy volt a legjobb. Tanulni is tovább tudunk, sokkal jobban figyel. Az önbizalma is megerősödött.” Forrás: Dani édesanyja, Mikó Ágnes gyógypedagógus

Matyi, 6 éves, ADHD
Matyinál 16 alkalmas CogniPlus figyelemfejlesztés után a következő változások voltak megfigyelhetők:
„Korábban jellemző volt rá, hogy figyelmével problémák voltak, gyakran elkalandozott vagy félbehagyta a feladatot, összecsapta a munkáját. Mozgékony gyerek, sokat ugrándozik, itt az ülés alatt is fel-alá járkált, nehezen tudott egy helyben maradni. Figyelme nehezen volt rögzíthető, gyakran kellett a nevén szólítani, mire odafigyelt, a beszélgetés során is többször közbevágott. A fejlesztést követően már sokkal figyelmesebb az iskolai dolgaira, nem felejti el a leckét, az üzenőt megmutatni, könnyebben lehet leültetni gyakorolni, kevesebb hibával dolgozik, gyorsabban megy az otthoni tanulás.” Forrás: Ricsóy Márta, gyógypedagógus

Zsanett, 12 éves, tanulási zavar
„Zsanett felső tagozatos nagylány, aki eredetileg csoportos tanulásmódszertan foglalkozásra kezdett hozzám járni. Édesanyjával történt beszélgetésünk és a csoportos órák alkalmával egyre inkább körvonalazódott, hogy munkamemória problémák állhatnak tanulással kapcsolatos kudarcai mögött. Zsni évek óta rendszeresen járt korrepetálásokra, s mivel ezek jelentős és tartós változást nem hoztak, így kétkedve vágott bele a Cogniba is. A tréning után Zsani saját bevallása szerint kevesebb időt töltött délután az íróasztal mellett, sokkal könnyebben jegyezte meg a tananyagot. Édesanyja szerint a CogniPlus és a tanulásmódszertan meghozták Zsani számára azt az eredményt, melyre évek óta vártak.” Forrás: Körmöczy-Pincz Petra, tanulási terapeuta

Szakértő: Somogyi Nóra az ELTE gyógypedagógiai karán végezett tanulásban akadályozottak pedagógiája és pszichopedagógia szakirányon, majd gyógypedagógiai terápiák mesterképzésen szerzett képesítést. Főképp autista és ADHD-s gyerekeket fejleszt érzelmi- és viselkedészavarok kezelésére szolgáló tréningekkel.
Fontos számára, hogy ne csupán a gyerekek tüneteit kezelje, hanem azokon túl, a probléma kiinduló okát is megtalálja, ehhez a szülőkkel szoros együttműködést épít ki.
Munkájában a legújabb kutatási eredményekre és módszerekre támaszkodik, amelyet bátran ültet át terápiás gyakorlataiba.
További információ:
https://cogniplustrening.hu/

Ha értesülni szeretnél híreinkről, lépj be Facebook-oldalunkra!