Hagyni kell, hogy szabadon játszhasson a gyermek!

• Szerző: PMM

A munka világa napjainkban olyan drámai átalakuláson megy át, amit még csak elképzelni sem tudunk. Ez a változás magával hozza azt, hogy egyre inkább a kreatív megoldási stratégiákra lesz szükség a jövő munkahelyein, mert újabb és újabb dolgokra kell rendhagyó megoldásokat találni.
Szakemberek szerint folyamatosan kreatívnak kell maradnunk ahhoz, hogy a változásokat könnyen tudjuk kezelni.


A kreativitás már nem csak a reklám- és filmiparban vagy más klasszikus kreatív munkaterületeken lesz elengedhetetlen erőforrás, hanem ott is, ahol állandóan új technikai lehetőségek születnek, olyan kihívások, amelyek új találmányokért kiáltanak.

A szabad játék világra nyitott, tudásra éhes gyereket nevel

A kérdés az, hogy a gyerekeinket miként tudjuk egy olyan világra felkészíteni, amiben mi magunk is járatlanok vagyunk. Mindenesetre kreativitás szempontjából a legjobb, ha a gyereket annyit engedjük játszani, amennyit csak lehet.
Legújabb kutatások szerint különösen a szabadjáték az, amely gyermekkorban az agyi hálózatok kialakulásáért felelős.

Az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia egyik klinikai beszámolója szerint "nem lehet túlértékelni a gyerekkel töltött játékidő fontosságát", ami alatt azt kell érteni, hogy a szabad játék egyike azon lehetőségeknek, amely kreatív, tudásra éhes és világra nyitott gyereket képes nevelni.

Dr. Peter Gray a Bostoni Egyetem pszichológus professzora szintén a szabad játék mellett teszi le a voksát, szerinte az irányítás nélküli játék nagyon fontos a gyerekek számára, főleg, ha az a levegőn, játszótéren történik. Gray megemlíti azokat a tényezőket is, amely a kreativitás kibontakozását negatívan befolyásolják, ilyenek: ha a gyereknek túl kevés ideje jut a szünetekre, pihenésre, ha túl kevés tere marad a játékra, és természetesen egyes játékok szintén nem kedveznek a kreativitás szárnyalásának.

Hogyan ösztönözhető a gyerek kreatív gondolkodása?

A bostoni tudós egy nagyon egyszerű példát hozott, hogy mivel lehet ösztönözni a gyereket a kreatív gondolkodásra, és mivel nem. Korábban a LEGO kizárólag egyszerű építőkockákat gyártott, és azokat árulta. A gyerek színes fantáziája a szabad játék közben eldönthette, hogy az építőkockákból vár, kastély, benzinkút vagy város épüljön.
Ma már a játékgyártó komplett szetteket értékesít, tehát tematikában gondolkodik, kész megoldásokat árul. Ezekkel a kész rendőrállomás, tengerparti nyaraló, stb. játék szettekkel pedig nem támogatjuk úgy a gyerek fantáziáját, mintha rájuk bíznánk az alkotást - véli a pszichológus.

- Ezeknek a késztermékeknek mind az az üzenete, hogy egyféle megoldás létezik, egyféle út járható, és ez végső soron korlátot szab a fantáziának - teszi hozzá a szakember.
A kisgyerekek számára a legjobb ösztönző az lehet, ha önmaguk dönthetik el, hogy mivel van kedvük játszani.

Hagyjuk, hogy a gyerekek felfedezzék a körülöttük lévő világot

A felnőttek kreativitása már közel nem olyan intenzív, mint a gyerekeké. Ha egy felnőtt kézbe vesz egy építőkockát, akkor azonnal tudja, hogy mit lehet vele kezdeni, és neki áll építeni belőle egy tornyot.
A gyerek kézbe veszi ugyanazt az építőkockát, és belső felfedezésre indul. Az építőkocka lehet repülő vagy tengeralattjáró is. Ezért nem jó, ha mi felnőttek mondjuk meg a gyereknek, hogy egy adott játék mire alkalmas, mert ezzel a képzelőerejébe nyúlunk bele.

A Chicagói Gyerekmúzeumnak létezik egy olyan terme, ahol a gyerekek szabadon építhetnek, és amihez semmilyen vagy csak minimális utasítást kapnak.
- A gyerekek maguktól kezdenek el tevékenykedni - mondja Rachel Giannini múzeumpedagógus. - Nem adunk nekik útmutatást, inkább azt kérdezzük meg tőlük, hogy mivel szeretnél foglalkozni - mondja.

Szülőként mindössze arra kell ügyelnünk, hogy a gyerekeink képzelőerejét ne csonkítsuk meg, hagyjuk őket, hogy felfedezzék a maguk körüli világ apró dolgainak mágiáját, legyen idejük és lehetőségük szemlélődni.

Adjunk a gyerek kezébe makkot, és bízzuk rá, mit kezd vele

Mindennek következménye pedig az, hogy a szülőknek nem a drága ajándékokat kell megvenniük gyermekük számára ahhoz, hogy a kreativitásukat előhívják. Egy gyereknek az tesz jót, ha minél több anyaggal, alkatrésszel, tárggyal foglalhatja le magát.
- A kreativitás fejlesztéséhez elegendő, hogy az utcán felszedegetjük a lehullott makkokat és fenyődobozokat. Adjuk ezeket a gyerek kezébe, hogy kezdjen velük, amit akar. Ez lesz az, ami majd a problémamegoldó képességét és fantáziáját működésbe hozza - javasolja a múzeumpedagógus. - Hétfőn a makk egy mesefigura lesz, kedden pedig már egy szerkezet fontos része.

Kreatív gyerekből jó problémamegoldó felnőtt válik

Mindezekből pedig az következik, hogy a gyerekek számára fontos, hogy megtanulják: a problémáikat saját maguk is meg tudják oldani. A szülőknek meg kellene tanulniuk, hogy ne akarjanak minden apró cseprő problémát megoldani helyettük. 
Hagyjuk nyugodtan a gyereket hibázni, még játék közben is, mert ezzel arra neveljük őket, hogy egy feladatnak újra és újra neki lehet futni, nem beszélve arról, hogy ezek jó alkalmak arra, hogy közösen átbeszéljük, hogy mi miért nem működött.