Tíz tanács szülőknek az egészséges étrendért

2018 Március 17.

A gyermekek számára a szülői minta a legfontosabb, és ez a táplálkozásra is igaz. Az étkezési szokások, az új fogásokra, ízekre való nyitottság, a gasztronómiai kísérletező kedv, valamint a preferenciák mind „öröklődnek” a utánzás által. Éppen ezért érdemes az egészséges táplálkozási szokásokat az egész családnak együtt kialakítania - tanácsolja a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége.

  1. Tervezzük meg a menüt!
    Szakítsunk időt minden nap három fő és két kisebb étkezésre! Kínáljunk változatosan a zöldségféléket és gyümölcsöket, a teljes értékű gabonaféléket, az alacsony zsírtartalmú tejtermékeket, a húsokat, a húskészítményeket, a halakat, a tojást. A színes étrend biztosítja a gyermekek sokrétű igényeinek megfelelő tápanyagokat.
     
  2. Varázsoljuk élménnyé az étkezést!
    Étkezzünk közösen, amikor csak lehetséges. Vonjuk be őket minél gyakrabban a fogások elkészítésébe. Tegyük kellemes közös időtöltéssé az étkezéseket, minél kevesebb stresszel, annál több beszélgetéssel, nevetéssel.
     
  3. Kínáljunk értékes harapnivalókat a kisétkezésekre!
    Törekedjünk arra, hogy legalább két élelmiszercsoportból állítsuk össze a nap közben kínált snacket. Például tegyünk az uzsonnás dobozba néhány szem koktél paradicsomot pár kocka sajttal, vagy kenjünk meg hummusszal egy teljes kiőrlésű kiflit.
     
  4. Nyissunk a változatosságra!
    A különféle ízélményekre, alapanyagokra nyitott gyermekek étrendjének összeállításával sokkal könnyebb dolgunk van, mint egy válogatós apróság esetén. Éppen ezért fontos, hogy minél több különböző nyersanyaggal ismerkedjenek meg a kicsik a korai életévekben. A kitartás itt is kulcsfontosságú, hiszen előfordulhat, hogy a gyermekek csak tucatnyi próbálkozás után fogadnak el egy új élelmiszert.
     
  5. Vásároljunk közösen!
    A közös vásárlás segít megismertetni a gyermekekkel a különböző élelmiszereket, sőt a menü összeállítását is. Beszélgessünk a kicsikkel arról, hogyan készülnek, honnan származnak az egyes nyersanyagok. Ha módunkban áll, nevelhetünk otthon is zöldségeket, fűszernövényeket egy-egy kis cserépben vagy balkonládában.
     
  6. Hagyjuk, hogy a gyermekek megtanulják kiszolgálni magukat!
    Kínáljunk egyszerre kisebb mennyiséget, aminek az elfogyasztása sikerélményt jelent, ugyanakkor segít a gyermekeknek odafigyelni testük visszajelzéseire is, például észlelik a jóllakottság érzését. Bátorítsuk őket arra, hogy inkább kérjenek repetát, ha még mindig éhesek.
     
  7. Az innivaló minősége is fontos
    Egészségünk szempontjából minden elfogyasztott falat és korty számít. Szoktassuk a gyermekeket arra, hogy elsősorban ivóvízzel oltsák a szomjukat. A magas cukortartalmú italok a folyadékbevitel alkalmi színesítését szolgálják csak.
     
  8. A több nem mindig jobb
    Bátorítsuk a gyermekeket arra, hogy fejezzék be az étkezést, ha jóllaktak, ne legyen kötelező kiüríteni a tányért.
     
  9. Ne étellel jutalmazzunk!
    Ha ételekkel jutalmazunk, kialakulhat a gyermekekben az a gondolat, hogy a desszertek értékesebbek más ételeknél. Jutalmazzunk inkább odafigyeléssel és dicsérettel.
     
  10. Étkezzünk tudatosan!
    A családi asztal legyen stressz és média mentes terület. Tegyük félre a telefont, újságot, tabletet, távirányítót és koncentráljunk helyette az együtt töltött időre és az ételre, amit közösen elfogyasztunk.

A cikk forrása: család.hu