A bábozás szorongást old, együttműködésre tanít, illemre nevel - Hogyan bábozz otthon a gyerekkel?

• Szerző: Licsár Szilvia

A félénk, visszahúzódó gyerekek többnyire nehezen nyílnak meg. Ebben segíthet a bábozás. Mire ügyeljünk bábozás közben? Hogyan csalogassuk elő gyermekünkből az elfojtott érzelmeit? Mit tehetünk, ha a gyerek még nem beszél? Pedagógus szakértő tanácsai.

A félénk, visszahúzódó gyerekek többnyire nehezen nyílnak meg. Sok esetben a szülők számára is fejtörést okoz, hogyan kerüljenek közelebb hozzájuk, hogyan ismerhetnék meg azt, hogy mi foglalkoztatja gyermeküket, esetleg mi nyomja a lelküket. A bábozás ebben nagyon sokat tud segíteni.

„Ilyenkor a gyermek a báb „bőrébe bújhat”, így nem közvetlenül vele, hanem a bábbal kommunikálunk játékosan, a báb-baráttal beszélgetünk a napi eseményekről. Az is segíthet gyermekünket jobban megismerni, ha csak megfigyeljük, meghallgatjuk a bábokkal folytatott játékát. A bábjátékban ugyanis sok esemény, érzelem, szereplő megjelenik a valós életből, sok konfliktust tud így feldolgozni vagy örömöt újra átélni" - mondja Licsár Szilvia pedagógus, a jatekliget.hu szakértője.

Mit fejleszt a bábozás?

A visszahúzódó gyerekeknél fontos az önbizalmukat is erősíteni, erre pedig remek lehetőség, ha egyes képességeiket fejlesztjük, így sikerélményeket szerezhetnek, amiktől magabiztosabbá válnak.

• A bábok mozgatása a finommotorikus képességeket és a szem-kéz koordinációt is fejleszti. Ezekre a képességekre az íráshoz, olvasáshoz, rajzoláshoz és a labdaelkapáshoz is szükségünk van.  

• A bábjáték közben begyakorolhatja azokat az etikettre vonatkozó szabályokat, amiket sokszor a félénksége okán nem tart be. Amikor új báb tűnik fel a színen, akkor hangosan köszön a többieknek. Jó étvágyat kíván, tüsszentésnél mondja, egészségedre és így tovább.

• Ahogyan bábozás közben beszél a többiek előtt, úgy mer majd egyre inkább a való életben is megszólalni, nyelvi készségei javulnak. Így pedig egyre inkább meg meri mutatni a képességeit: hangosan olvas, jelentkezik, beszél az osztály előtt.

• A bábjáték több szereplős, így idővel már nem csak egyedül vagy a családtagokkal, hanem a barátokkal is lehet közös játékokat szervezni. Itt már a többiekkel is meg kell tanulni együtt működni, közösen megegyezni, hogyan alakuljon a történet, ki melyik szerepet játssza. Eközben észrevétlenül megtanul együttműködni, empátiát mutatni és kiállni magáért.  

Hogyan bábozzunk otthon a gyerekkel?

Ez a sok pozitív hatás azonban mit sem ér, ha gyermekünk nem érdeklődik a bábozás iránt, nem tudjuk bevonni a játékba. Hiába találunk ki különböző meséket és játsszuk el a bábokkal, ha ő csak meghallgatja, de nem szeretne részt venni benne. Ilyenkor érdemes más módon próbálkozni.

1. Készítsünk saját bábot, bízzuk rá, hogy kialakítsa a saját báb-barátja karakterét. Sok báb-alapanyag létezik: akár régi zokni, papírzacskó, műanyag pohár, fakanál is használható hozzá. Sok esetben szívesebben játszik a saját elképzelései szerint, maga által készített bábbal. Egy nagyobb papírdobozból kartonpapírok vagy festék segítségével színház is készülhet.

2. A készen kapható bábok közül is több típus és karakter létezik. Érdemes szétnézni a kínálatban és rábízni a döntést. Lehet, hogy egy állat vagy emberformát mintázó vagy épp ujjbábra esik a választása.

3. Ha megvan a saját báb, kezdeményezzünk vele beszélgetést. Mutatkozzunk be – ha van saját bábunk, akár azzal -, majd kérdezzük meg a nevét. Köszönjük meg, hogy érthetően és hangosan bemutatkozott.

4. Segítsük ismerkedni, barátságokat kialakítani! A bábokkal gyakoroljuk, a köszönés után kérdezzük meg, mit szeret csinálni, mi a kedvenc játéka/színe/étele. Ezzel megtanítjuk beszélgetéseket kezdeményezni, a félénk gyermeket nyitni a többiek felé. Ezután kérjük, hogy ő is érdeklődjön és mi is mondjuk el, hogy mik a kedvenceink.

5. Kérjünk segítséget tőle! Ha a bábunk nem boldogul például az építőjátékkal, kérjük meg, hogy segítsen. Segítséget kérni és segítséget nyújtani – egyformán gyakoroljunk ilyen szituációkat. Jó ötlet például, ha észrevesszük, hogy melyik darabot keresi a kirakós játékban és odaadjuk neki. Közben gyakoroljuk a kérem-köszönöm-örömmel segítek, ilyenkor szokásos szóváltást.

6. Az érzelmeink megosztása és a másik érzéseinek megértése. Játsszuk el, hogy a bábunk nagyon szomorú valami miatt, mert például nem megy neki a biciklizés. Biztassuk gyermekünket, például súghatunk a fülébe tanácsokat arról, hogy szerintünk mitől lenne jobb kedve - hogy vigasztalja meg a bábot, próbálja meg jobb kedvre deríteni.

A megfelelő kérdésekkel sok információt kaphatunk

"Léteznek speciális érzelem bábok, melyek segítségével a gyermek kiválasztja, hogy például az adott szituációban melyik szereplő hogyan érezheti magát, hogy viselkedik. Az adott érzelemnél vagy bármely bábfiguránál játszhatjuk, hogy én akkor érzem így magam, vagy a mackó attól lehet most szomorú, mert... Odafigyelve, értő fülekkel hallgatva a gyermek belső érzelemvilágából, esetleges társas kapcsolatairól, konfliktushelyzeteiről, mindennapi megéléseiről sok információt kaphatunk és hasznosíthatunk célzott kérdések segítségével. Például: vajon a mackót hogy lehetne megvigasztalni? Minek örülne szerinted? Mitől érezné, hogy a többi állat szereti?" - tanácsolja a szakértő.

Ha kisgyerek szókincse még nem elegendő a bábozáshoz

Ha az adott szituáció megoldásához még hiányzik a gyermek szókincse, vagy nem meri kifejezni magát, biztassuk arra, hogy más módon, szavak nélkül reagáljon a helyzetre. Ha a kérdésre nem mondja meg a nevét, kérdezzük meg, kezet rázna-e a bábbal. Ha nem vigasztalja meg szóban, kérdezzük meg, megsimogatja-e, hogy jobb kedve legyen. Fejezzük ki örömünket a bábbal a reakciójára. Fontos, hogy ne sürgessük, hagyjuk a maga ütemében kibontakozni, kezdetben a lényeg, hogy megszeresse, örömét lelje a játékban.

Fotó: Freepik
Forrás: jatekliget.hu