A betűerdőn át a mesék birodalmáig – így tanul meg olvasni a gyereked! (x)

• Szerző: PMM

Várod azt a pillanatot, amikor a gyereked már egymás után falja a jobbnál jobb gyerekkönyveket? Nincs is ennél klasszabb! Azonban hiába szeret egy gyerek mesét hallgatni, ha az olvasással nehezen boldogul. Nem beszélve azokról a gyerekekről, akik nemigen lelkesednek azért, hogy önállóan olvassanak. A Már tudok olvasni-sorozat kötetei lépcsőfokról lépcsőfokra vezetik el a kis olvasót az „elolvastam egyedül egy könyvet!” élményéhez. (X)

A betűerdőn át a mesék birodalmáig – így tanul meg olvasni a gyereked!

Csavaros történetek sok humorral és a kisiskolások számára izgalmas témában? Igen! A Már tudok olvasni-könyvek nemcsak az olvasástanítási módszereket veszik figyelembe, hanem az olvasni tanuló gyerekek érdeklődését is. Olyan kortárs szerzők irodalmi igénnyel megírt szövegei szerepelnek a kötetekben, akik igazán ismerik a kezdő olvasókat. Nógrádi Gábor, Marék Veronika, Tamás Zsuzsa, Mészöly Ágnes, M. Kácsor Zoltán, Majoros Nóra, Kertész Edina, Elekes Dóra, Miklya Luzsányi Mónika, Vig Balázs, Kovács Attila (Holden Rose), Várfalvy Emőke, Kiss Judit Ágnes, Dóka Péter, Pacskovszky Zsolt, Stiglincz Milán, Balázs Ágnes és Haász János történetei magukkal ragadják a gyerekek figyelmét. A kedvenc szerzőjüktől önállóan is örömmel olvasnak a kicsik.

Az olvasástanulást támogató könyveket három különböző nehézségi szinten éritek el. Ezek nem feltétlenül párosíthatók osztályokhoz, hiszen a gyerekek egyéni tempóban tanulnak meg olvasni. Van olyan elsős, aki könnyedén boldogul A varázsajtó vagy A repülő teknős elolvasásával, de olyan harmadikos is akad, aki inkább az Artúr király fesztiválját böngészi. Az élményszerű olvasáshoz fontos, hogy a gyereked a saját érdeklődésének megfelelő olvasmányt találjon, mert ez motiválja őt abban, hogy a történet végére jusson – és közben észrevétlenül egyre folyékonyabban olvasson.

Mit jelent a három nehézségi szint? Az első szinten minden oldal illusztrált (ez is segíti a megértést), és − a képes mesekönyvekhez hasonlóan − két-három egyszerűbb mondat szerepel a képek mellett. A nagyobb betűméret és a szöveg tördelésének szellőssége is a gyakorlatlan szemű olvasót támogatja. A második szinten 50-50% a képek és a szöveg aránya, megjelennek összetett szavak, mondatok. Mindkét esetben igaz, hogy a hosszabb szavak kiemelten, szótagolva is elolvashatóak. A második szint kiadványaiban ezenkívül szómagyarázatokat is találunk. A harmadik szinten a szöveg dominál a képekhez képest: szinte egy kisregény terjedelmével bír. Az új vagy idegen szavak értelmezése a könyv végén szerepel.

Milyen eszközök segítenek még a motiváció fenntartásában? Megerősítőek a könyvek végén a történethez kapcsolódó egyszerű játékok. Találunk bennük titkos feladatot is, valamint matricákat és az olvasást elismerő oklevelet, a szerző és az illusztrátor aláírásával. A matricákat akár egy nyomtatható olvasóútlevélen is gyűjthetik a gyerekek.

Nem mindenkinek könnyű az olvasásban jártasságot szerezni, de ha sikerül, a könyvek és mesék által számtalan új világ nyílhat ki a gyerekek előtt. A Már tudok olvasni-sorozat a bizonytalanabbul betűzgető gyerekeket is kézen fogja, és elvezeti az örömteli olvasásig, de a gyakorlottabb olvasóknak is kínál izgalmas történeteket. 

 

Szponzorált cikk (x)