Mátrixsuli: élményalapú tanulás kis létszámú csoportokban - Interjú az alapítványi iskola igazgatónőjével

• Szerző: Papás Mamás Magazin

„A lehetőség ott rejtőzik minden gyerekben. Nekünk az a feladatunk, hogy segítsük őket kibontakozni” - mondja Józanné Sipos Etelka, az alapítványi iskola igazgatónője, akivel Mátrixsuli sajátosságairól beszélgettünk.

Élményalapú tanulás, elfogadó légkör, kis létszámú csoportok. Mindezek lehetővé teszik, hogy a budapesti, budaörsi és kecskeméti Mátrixsuliban a gyerekek elsajátíthassák mindazokat a képességeket és tudást, amelyekre valóban szükségük lesz a jövőben. Józanné Sipos Etelkával, az alapítványi iskola igazgatónőjével a papasmamasmagazin.hu portál főszerkesztője beszélgetett.

- Mi az iskola legfőbb célkitűzése?

- Hisszük, hogy a tanulás lehet öröm és élmény. Legfőbb célunk, hogy olyan biztos alapokat adjunk a gyermekeknek, melyek egy életen át elkísérik őket, mint például magabiztosság, vállalkozó szellem, kreativitás, kooperációs készségek, az önálló tanulás képessége és a bennünk élő kíváncsiság megőrzése.

Úgy gondoljuk, hogy mindenkinek egyéni bánásmódra van szüksége. Ez csak olyan kis létszámú közösségekben valósulhat meg, mint amilyen a miénk is. Legfeljebb 15 fős osztálylétszámokat tervezünk.

- Milyen gyerekeket várnak tagiskoláikba?

- Elsősorban olyan családok jelentkezését várjuk, akik szeretnének kis létszámú, differenciált, egyénre szabott oktatásban és nevelésben részesülni. Integrálható SNI-s gyermekeket is befogadó intézmény vagyunk, az ő felvételükről is a beiratkozási folyamat során dönt az iskola vezetősége, ugyanúgy, mint a többi jelentkező esetén.

- Miért válasszák a szülők a Mátrixsulit?

“Ha egy gyerek nem tud úgy tanulni, ahogy tanítjuk, akkor úgy kell tanítanunk, ahogy tud!” (Ignacio Nacho Estrada)

- Szülőként és pedagógusként azt látom, hogy egy gyermeknek a legfontosabb ebben a korban, hogy az alaptudás megszerzésén túl megfelelően fejlődjenek a szociális készségei. A Mátrixsuliban egyéni tempóban haladhatnak a gyerekek, nem a tananyag memorizálása a fő feladatuk, hanem az, hogy megtanuljanak csapatban dolgozni, kreatívan, önállóan is képesek legyenek feladatokat elvégezni. Legyenek stratégiai tapasztalataik abban, hogyan kell egy projektmunkának nekiállni: a megtervezés, kivitelezés és közös kiértékelés során fejlődnek a kulcsfontosságú képességeik. Ezáltal önálló, magabiztos, stabil személyiségekké fejlődnek.

Régóta működtetünk tanulószobákat, ahol a hagyományos értelemben vett házi feladatok elvégzése helyett inkább kísérletezgetnek, tapasztalati úton sajátítják el az ismereteket, vagy sétálnak, mozognak és beszélgetnek. Ha valami kérdés felmerül, együtt keresik rá a választ.

Nem kell mindent megtanulni, a mai gyerekek rendszerint másodpercek alatt megtalálnak minden információt a neten. Az informatikai képzést és a nyelvoktatást kiemelten kezeljük. A szociális készségeken túl talán ez a két olyan kulcskompetencia, amely nélkül ma nem igazán versenyképes valaki a munkaerőpiacon.

- Milyen a gyerekek egy napja a Mátrixsuliban?

- Reggel 7-30-8.30-ig megérkezés. Kötetlen beszélgetést követően elkezdődik a közös munka. A tanórai kereteket kötetlenül kezeljük. Ha a gyerekek belemerülnek egy probléma megoldásába, csoportmunka kidolgozásába, nem szakítjuk őket félbe csak azért, mert letelt a 45 perc. De ez fordítva is igaz: ha azt látjuk, hogy elfáradtak, kimegyünk a szomszédos parkba szaladgálni, feltöltődni, vagy tornázunk, táncolunk.



- Fontos a szabad mozgás. Vezetett meditáció és agyfélteke összehangoló torna bevezetését is tervezzük és van egy meglepetésünk is, melyről a szülőtalálkozón fogunk beszélni. Ezután ebéd következik. Délután tanulószoba, illetve igény esetén a gyermek elvihető az ebéd után. Délután tartjuk a mozgásos, zenés, kézműves foglalkozásokat. Nagy hangsúlyt fektetünk a népi mesterségek bemutatására.

Vekerdy Tanár úr szavait hadd idézzem búcsúzóul:

"... évek óta tudjuk, hogy három dologra lesz szükség a jövőben: kreativitásra, kritikai érzékre és vállalkozó kedvre. Ehelyett mi beszabályozott, füttyre indítható, fegyelmezett szolgahadat képezünk."

- Mi nem robotokat szeretnénk képezni, hanem boldog, kiegyensúlyozott, vállalkozó szellemű fiatalokat szeretnénk nevelni, örömteli tanulás útján - fűzi hozzá az igazgatónő.

Mátrixsuli Pest – XIX. kerület

A Mátrixsulinak már vannak működő iskolái Kecskeméten és környékén. Szakközépiskolájuk már 15 éve működik. Most szeptemberben nyitotta meg kapuit a Mátrixsuli Pest. A XIX. kerületben, festői környezetben, hangulatos épületben várják az általános iskolásokat a Mátrix Oktatási Központ épületében Wekerlén, a Kós Károly tér 4. szám alatt.

Mátrixsuli Budaörs

2020. szeptemberében nyílik másik tagiskola, a Mátrixsuli Budaörs.

Mátrixsuli Kecskemét

Kecskeméten is várják a gyerekeket új épületükbe a Czollner tér tőszomszédságában.

Mindhárom tagiskolába folyamatosan van lehetőség beiratkozásra. 0. évfolyamok is indulnak, ahová olyan 6 éves gyermekeket várnak, akiket szüleik nem akarnak első osztályba vinni. A 0. osztály biztosítja az átmenetet az óvoda és az első osztály között.

Mátrixsuli szülőtalálkozó 2019

Akik személyesen is szeretnének megismerni az iskolákat, azokat szeretettel várják a szülőtalálkozókra:

  • 2019. október 24-én csütörtökön 17.00 órától, valamint
  • 2019. november 15-én 17.00 órától és
  • 2019. december 11-én 17.00 órától

lesznek a a Kós Károly tér 4. sz. alatti pesti központban. A gyerekeknek a tájékoztató ideje alatt játékos foglalkozásokat tartanak.

A szülőtalálkozóra előzetes bejelentkezés szükséges.
Jelentkezéseket az iskolatitkárnál várják: 06/70-770-2256-os telefonszámon, illetve az
etelka@matrixoktatas.hu emailcímen. Bővebb információt a www.matrixsuli.hu weboldalon találnak a szülők, melyet folyamatosan töltenek fel a szervezők.