4 módszer arra, hogy intelligens gyereket nevelj - Ezt ajánlja a tanuláskutató!

2019 Szeptember 28. • Szerző: Papás Mamás Magazin

Elsbeth Stern svájci tanuláskutató elárulja, hogy mi az a négy dolog, amivel a gyermeked intelligenciáját a leginkább támogathatod.

Az ember legerősebb fegyvere és leghatékonyabb eszköze az értelme - meghatározza, hogy az ambíció, a szorgalom és a kreativitás mellett milyen irányba léphet tovább az életben, legyen szó olyan gyerekről, aki később építész, vagy olyanról, aki ügyvéd, tanár, esetleg kiváló szakember lesz.

A szülők is tudják a gyerek intelligenciáját befolyásolni

Az, hogy milyen az intelligenciánk nagyban azon múlik, hogy milyen géneket örököltünk. Minden ember képes azonban arra, hogy a genetikai örökségét befolyásolja, illetve megfelelően kiaknázza. Ez az, amiben a szülők a leginkább segíthetnek gyermekeik esetén.

Prof. Dr. Elsabeth Stern elismert pszichológus és tanuláskutató meggyőződése, hogy: "A szülő kötelessége kibontakoztatni azt a tehetséget, amit a gyerek magával hozott, amivel a világra jött. De ami nincs, azt nem lehet kibontakoztatni, kvázi ami nem létezik, azt nem lehet fejleszteni".

Stern intelligencia alatt azt a képességet érti, amivel az információkat gyorsan és hatékonyan feldolgozzuk. Az, hogy ezeket a tulajdonságokat mennyire lehet kibontani, az az adott környezeten is múlik.

Intelligenciahányados (IQ)

Általában 85 és 115-ös IQ-ra mondható az, hogy normális, az átlag mégis 115 körüli. 130 feletti IQ esetén beszélünk kimagasló tehetségről.

A szakember szerint a gyerek intelligenciájának fejlődéséhez leginkább elfogadó és szeretetteljes légkörre, érzelmi biztonságra van szükség, ennek alapján tudományos megfigyelések vannak arról, hogy a gyerekek IQ-ja miként lehet befolyásolni.

1. Olvasás

Az intelligencia kulcsa a beszéd - magyarázza Stern. A beszéd segítségével fogalmazzuk meg elképzeléseinket. A nyelv segítségével tudjuk kifejezni a bonyolultabb mondanivalóinkat, fejezzük ki gondolatainkat és értjük meg a világot.

Az olvasás segíti a nyelvi fejlődést, és csiszolja a koncentrációkészséget. Egy korábbi tudományos kutatás rávilágított az olvasás pozitív hatására, összefüggést talált abban, hogy a házi könyvtár nagysága miként függ össze a gyerek későbbi intelligenciájával.

Joanna Sikora az Ausztrál Nemzeti Egyetem szociológusa rámutatott: ha sok könyv található otthon a háztartásban, az mindenképpen kedvezően befolyásolja a gyerek nyelvi fejlődését.
A kutató csoport 31 ország 25-65 év közötti felnőtt lakosságát vizsgálta. Már 80 könyv megléte jótékonyan hat a nyelvi fejlődésre és javítja a nyelvi kompetenciát, a hatékonyságot a könyvek számával lehet növelni, ami egészen 350 könyv mértékéig erősödhet.

Egy másik elemzés arra mutatott rá: ha egy háztartásban sok könyv lelhető fel, akkor az 3 évvel növeli meg a gyerek tanulmányra fordított idejét, azzal szemben, ha egy gyerek könyvek nélküli háztartásban nő fel.

Stern éppen ezért ajánlja azt, hogy amennyit csak lehet, olvassunk a gyereknek, később pedig olvassunk a gyerekkel együtt. Ha a gyerek már kellően érett, vegyünk neki elegendő könyvet. Mindenekelőtt az interaktív olvasás javítja a nyelvi készségeket. Ha hangosan olvasunk a gyereknek mesét, akkor adjunk lehetőséget a gyereknek arra, hogy feltegye a maga kérdéseit, mert ez sarkallja a további gondolkodásra.

2. Kortárs kapcsolatok

Kortársakkal együtt lenni és együtt tevékenykedni fejleszti a kognitív agyi folyamatokat - magyarázza a pszichológus szakember. A gyerekek maguk között oldottabban viselkednek, mint felnőttek társaságában. Miközben játszanak, megosztják egymás között meglévő ismereteiket, tapasztalataikat, amit a játék során felszabadultan ki is próbálhatnak, amit a felnőttek részéről csupán elegendő türelemmel és idővel kell bírni.

3. Szoptatás

Az anyatej az agyi fejlődésre is jótékonyan hat - erre a végeredményre egy - újszülött csecsemőkön végzett - korábbi tudományos kutatás jutott.

A tanulmány még a nyolcvanas években indult Brazíliában, majd 30 évvel később folytatódott, ahol az egykori csecsemők szoptatásának kognitív hatását követték nyomon.

3500 alanyt IQ-ját mérték. Azok az egykori csecsemők, akiket több mint 12 hónapig szoptattak, 4 ponttal jobb IQ eredményeket tudtak 30 évvel később felmutatni. A kutatók az eredményt az anyatejben fellelhető hosszú szénláncú zsírsavak hatásával magyarázzák, ami a gyermek központi idegrendszerének érési folyamatában fontos szerepet játszik.

Ezt a kutatást sok kritika érte, mivel a vizsgálat nem vett figyelembe egy sor olyan fontos tényezőt, mint például az anya-gyerek kapcsolatot vagy az otthoni környezet minőségét, amelyek zavarófaktorként ki lehetne zárni.

Éppen ezért Stern is azt mondja, a nem szoptató gyerekek anyukájuknak nincs semmi aggódni valójuk, hiszen a szoptatás csak egy faktor a sok közül.

4. Dicséret

A dicséret egy olyan tényező, amelynek nem közvetlen hatása van az intelligenciára, hanem egy fontos tanulási motivációs eszköz. A helyes dicséret ösztönöző vagy egy fáradozást értékel, jutalmazza az erőfeszítést.

Ugyanígy ítéli meg Jennifer Henderlong pszichológus és Mark Lepper az Oregoni Egyetemről. Ők száz tanulmányt értékeltek ki a témában, és arra jöttek rá, hogy nem egy tulajdonságot, hanem egy konkrét teljesítményt kell a gyerek esetén dicsérni, ellenkező esetben a gyerek azt a következtetést vonja le, hogy a dicséretért nem is kell semmilyen áldozatot hozni, mert az úgyis jön magától.

Ezentúl a dicséretnek őszintének és valósnak kell lennie, mert ha a dicséret manipulatív, nem igazi vagy túlzó, akkor annak a kárát a gyerek szenvedi el, mert úgy érzi: nincs eléggé komolyan véve.

Forrás: Külföld
Fotók: Freepik