Hogyan fejleszti a biciklizés az autista gyerekeket?

• Szerző: Papás Mamás Magazin

A biciklizés fejleszti az autista gyerekek érzékelését, nagymozgását, a gyengébb izomcsoportok erősödését, jótékony hatással van az egyensúlyérzékre, emellett a gyerekek önbizalmának növeléséhez is hozzájárul.

Az autizmus spektrumzavar egy komplex fejlődési zavar, amely befolyásolja a gyerek eltérő szociális képességét, kommunikációját, játékát, gondolkodását, tanulási képességét és viselkedését. A tünetek jellege, intenzitása eltérő lehet. Számos fejlesztési móddal megkönnyíthető az autista emberek élete, általában elmondható: minél korábban indul el a fejlesztés, annál nagyobb eredményekre lehet számítani.

Sok autizmussal élő gyerek nehezen tanul meg biciklizni

Az autista gyerekek mozgásos készségei gyakran fejlesztésre szorulnak, óvodáskorukban túlzott bátortalanság, eltérő térérzékelés, ügyetlen nagymozgások és labdajáték, gyengébb mozgáskoordináció jellemzheti őket.
A jobb és bal agyfélteke összekapcsolódásának nehezítettsége, illetve az egyensúlyozás eltérő fejlődése miatt sok autizmussal élő gyerek egyáltalán nem, vagy csak jóval később tanulhat meg biciklizni, mint az átlag.

- Az idegsejtek közötti összeköttetések kialakításában fontos szerepet játszik a tekerő mozdulat, amelyet a gyerekek általában 2,5-3,5 éves koruk között sajátítanak el - mondja el portálunknak Berényi Zsuzsa, TSMT terapeuta, aki hosszú évek óta foglalkozik szenzoros inger feldolgozási problémával küzdő gyermekekkel.

- Ha egy kisgyerek a tekerést nem tudja könnyen megtanulni, akkor az a motoros automatizmus problémára, koordinációs zavarra utalhat.
A biciklizés váltakozó sorrendű tekerő mozdulata kiválóan hat az agy jobb és bal agyféltekék közötti összehangolására. Azoknak a gyerekeknek különösen ajánlott a pedálozás, akik babaként kihagyták vagy felcserélték a kúszás-mászás mozdulatsort - mondja a szakember.

A biciklizés javítja az autista gyerekek fizikai stabilitását

Egy 2015-ös tanulmány nyolc, hat és tíz éves kor közötti autista gyermeket vizsgált, akiknek nem volt semmilyen korábbi kerékpáros tapasztalatuk. Heti háromszor találkoztak egy órára, és átlagosan 15 percet tekertek minden alkalommal. A vizsgálat során folyamatosan megfigyelték őket: vizsgálták a statikus egyensúly megtartását nyitott szemmel és a négy testsík stabilitását (homloksík, vízszintes sík, nyílirányú sík, középsík).

A kutatás vezetője, Dr. Andrew Shim, a Briar Cliff University munkatársa elmondta: „A stabilitási értékek mind a négy testsíkban jelentősen javultak az 5 hét leforgása alatt.” Hozzátette: ha pedál nélküli biciklin kezdenek tanulni, az segíthet a sajátos nevelést igénylő gyerekeknek, hogy később áttérhessenek a rendes, kétkerekű biciklire a leesés kockázata vagy pótkerekek használata nélkül.

Gyapay Kinga: "Ezzel a speciális biciklivel a gyakorlatban is kiegészítjük a motoros területek fejlesztését"

A Tekergő elnevezésű biciklit svájci, illetve belga minta alapján Kiss Róbert tervezte a Hallihó Fejlesztő Központ számára, hogy ezzel a mozgásterápiás eszközzel egészítsék ki a Hallihó szakemberei a Tomatis hallástréninget - mondja el portálunknak Gyapay Kinga logopédus, a Hallihó Fejlesztő Központ szakmai vezetője, aki 2013 óta foglalkozik autista és más idegrendszeri zavarokkal élő gyerek fejlesztésével.

- A Tekergő tulajdonképpen egy fekvő szobabicikli, használata közben a kéz és a láb is szerepet kap, azaz minden végtagunkkal egyszerre kell hajtani - folytatja. - A speciális bicikli egyik trükkje, hogy a kéz és a láb hajtókarja más-más hosszúságú, ezért az idegrendszer számára kiszámíthatatlan, hogy mikor teker együtt és mikor eltérő ritmusban a kéz és a láb. Folyamatosan és több csatornán keresztül ingerli a motoros agyi területeket - mondja.


Kép forrása: Hallihó Fejlesztő Központ, Budapest

- A Tomatis tréning fontos eleme a motoros és szenzomotoros stimuláció, hiszen a vesztibulási rendszer a belső fülben található, ennek kiegészítéseként használjuk a Tekergő biciklit. Miközben a gyerekek az 1000 Hz alatti frekvenciatartományokat intenzíven stimuláló zenét hallgatnak, a biciklivel a "gyakorlatban" is kiegészítjük a motoros területek fejlesztését. Fontos szerepet kap a jobb és a bal agyfélteke összehangolásában, ami egy harmonikus idegrendszeri működés alapja. A tréning során az izgő-mozgó gyerek többletenergiáinak levezetésében is segítségünkre van ez a bicikli - mondja.

- Neurorehabilitációban akár napi rendszerességgel is használnak hasonló gyógyászati segédeszközt, nálunk a Tomatis tréning folyamán, gyerektől függően napi 2-3-szori 20 perces tekerés az ideális - teszi hozzá Gyapay Kinga.

A szakember elmondása szerint az alábbi területek fejlesztésében lehet segítségre egy hasonló bicikli, mint a Tekergő is:

  • nagy és finommotoros mozgások kivitelezése
  • beszédmotorika
  • motoros összerendezettség
  • egyensúly
  • szenzomotoros integráció
  • mozgásfolyamatok tervezése és kivitelezése
  • agyi féltekék működések összehangolása
  • utánzás
  • ritmus és szerialitás

Még a pedál nélküli biciklik is fejlesztik az autista gyerekeket

Fontos tudni, hogy a biciklizés, még pedálok nélkül is, segíthet enyhíteni az autizmus egyes tüneteit. Amy Heuston, SNI-s gyerekekkel foglalkozó amerikai tanár "13 STRIDER" márkájú futóbiciklit iktatott be a tantervébe, és tapasztalatai szerint a biciklizés az autista gyerekek beszédkészségét, viselkedését és a társadalmi interakcióikat is segített fejleszteni.

Tandem bicikli autista gyerekeknek

A biciklizés egy másik fejlesztő formája az USA-ban, amelyet autista gyermekek számára találtak ki, az a Buddy Bike. A Buddy Bike tulajdonképpen egy tandem bicikli, amelyet úgy alakítottak ki, hogy a gyermek a felnőtt előtt üljön. Az első ülésen ülő autista gyereknek saját kormánya van, hogy úgy érezze, részt vesz a kormányzásban és a pedálozásban valódi irányítás nélkül. Ezzel a kerékpárral a család újra közös családi programokat, bicikli utakat tervezhet, amely élményterápia jelleggel fejleszti a gyereket.


Fotók: buddybike.com

A Generation Rescue nevű, autizmussal foglalkozó szervezet szerint: ez a mozgásforma fejlesztette az érzékek koordinálását, a mozgatási képességeket, erősítette a gyengébb izomcsoportokat és jótékony hatással volt az egyensúlyérzékre, emellett a gyerekek önbizalmának növeléséhez is hozzájárult.

Ha értesülni szeretnél híreinkről, lépj be Facebook-oldalunkra!