Nyuszibicikli, tricikli, futóbicikli, pedálozás: Hogyan fejleszti a bölcsődés, óvodás gyerekeket? Szakértő válaszol!

2019 Március 25. • Szerző: Papás Mamás Magazin

A biciklizés jótékony hatásairól beszélgettünk Berényi Zsuzsanna mozgásterapeutával, aki azt is elárulja, mire utal, ha egy kisgyerek csak nehezen tanul meg biciklizni.

Mikortól "kell tudnia" a gyereknek biciklizni? Mire utalhat, ha egy gyerek csak később tanul meg biciklizni, mint a kortársai?

Berényi Zsuzsanna: A tekerő mozdulatot 2,5-3,5 éves kor között tanulják meg általában a gyerekek. Ha egy kisgyerek nem tudja könnyen megtanulni a tekerést, akkor ez a motoros automatizmus problémáját, vagy a koordináció zavarát vetheti fel.

Vannak gyerekek, akiknek problematikus az aszimmetrikus mozgások kivitelezése. Gyakran tapasztaljuk, hogy ők azok, akik kihagyták mozgásfejlődésükből a kúszást vagy a mászást. Kisbaba korukban úgy változtatták a helyüket, hogy a  kúszásnál  szimmetrikusan, egyszerre használták a kezüket vagy a lábukat, esetleg valamelyik végtagjukat nem használták.

Futóbiciklivel vagy segédkerekekkel kezdjük a biciklizés oktatását? Az egyik tábor erre, a másik arra esküszik. Mi a szakember véleménye?

BZS: Az a kisgyerek, aki tanulóbicikli után kap “igazi”, pedálos kétkerekűt, gyorsabban tanulhat meg kerékpározni, sőt, sokkal biztonságosabban tud azzal haladni, mert előtte már több tapasztalatot szerzett az egyensúlyozásról, gyorsaságról.

Véleményem szerint, a futóbicikli azért nagyszerű, mert a gyerekek egyrészt maguktól, másrészt a saját tempójukban éreznek rá az egyensúlyozásra. Először csak “lépegetnek” a futóbiciklivel, majd egyre bátrabban, egyre ügyesebben jutnak el a gurulásig.
Amikor eljön az ideje, a futóbiciklizésben jártasságot szerző gyerek csak átül a pedálos kétkerekű gyerekkerékpárra, és biztos egyensúlyérzékkel, kis gyakorlással már tud is biciklizni.

10 OK, AMIÉRT BICIKLIZZETEK MINDEN NAP A GYEREKKEL »»

Régebben, még mielőtt megjelentek volna a futóbiciklik, más elv alapján tanítottuk meg a gyerekeket kerékpározni: először a pótkerék segítségével tanítgattuk őket pedálozni, és csak azután vezettük rá őket az egyensúlyozásra - holott ez a sorrend sokkal nehezebb néhány gyereknek.
Ma már ritkábban látni seprűnyéllel szaladgáló szülőket, hiszen a népszerű futóbicikli segítségével, maguktól, akár jóval hamarabb is képesek a gyerekek megtanulni biciklizni.

Mit tanácsolsz azoknak a szülőknek, akik most kezdik el oktatni gyereküknek a biciklizést?

BZS: Kínáljuk fel a gyerekeknek a járműveket, de ne erőltessünk rájuk semmit, mert azzal csak a kedvüket vesszük el, jó időre. Ha a kisgyerek fél bármelyik eszközön, vagy heteken keresztül sem ügyesednek, akkor az azt jelenti, hogy még nem érett meg a használatuk elsajátítására.

Lépjünk vissza arra az eszközre, amit biztosan tud használni, és ahogy szépen fokozatosan fejlődik a koordinációja, egyensúlya, képes lesz elsajátítani majd a nehezebb mozgásokat is. De, ha például 2,5 évesen még nem tud motorozni, vagy 4-4,5 évesen tekerni, akkor ajánlatos a mozgását más módokon is fejleszteni.


Fotó: Freepik

Mire jó a futóbicikli?

1.    Tanulóbicikli után könnyebben tanul meg pedálos biciklit használni a gyerek.
2.    Bátortalan gyerekeknek biztonságérzetet és szabadságot nyújt.
3.    Mozgásfejlődésben elmaradt gyerekek sem maradnak ki a kerékpározás élményéből.
4.    A kisgyerek saját tempójában érez rá az egyensúlyozásra.
5.    Mint az összes többi rendszeres testmozgás, csökkenti a szorongást, a stresszt.

Mit fejleszt gyerekeknél a pedálos bicikli, illetve a rendszeres tekerés?

1.    Javítja az idegrendszeren belüli kommunikációt.
2.    Javítja a fehérállomány rostjainak állapotát, főként a motoros működéshez köthető területeken.
3.    Javul a koordináció és a reakcióidő.
4.    Mivel aerob mozgásforma, ezért  a  több oxigén által javul az agyműködés, ugyanis a sejtek számára értékes anyagok könnyebben jutnak el a neuronokhoz.

Roller, görkori, gördeszka - kiknek ajánlott?

BZS: Bármelyik nagyon hasznos!
Korcsolyázás, rollerezés, gördeszkázás közben, többek között a vesztibuláris rendszer különösen erős ingerlésnek van kitéve. Ezeknek az erős ingereknek a hatása az egyensúlyozó rendszer, a mozgáskoordináció fejlődésében is megnyilvánul. A testsúly áthelyezési képesség nagy szerepet kap, amely a dinamikus egyensúlyi reakciók lényegét képezik.

Sok mozgásterápia alapja a vesztibuláris rendszer ingerlése, például a TSMT, Ayres terápia vagy a Delacato torna is ezekre épül. Ezek a mozgásterápiák többek között a hatékonyan fejlesztik az éretlen egyensúlyi reakciókat, ügyetlen nagy motoros mozgásokat, értelmi, mozgásfejlődésbeli elmaradásokat, megkésett beszédfejlődést, sőt, az írás és olvasási nehézségek esetén is fejlesztően hathatnak.

Azoknál a gyerekeknél , akinél nem, vagy nehezen dől el, hogy melyik a domináns oldaluk - azaz váltva használják 4-5 éves koruk fölött is a kezüket, hol egyikkel, hol a másikkal rajzolnak, esznek -, segítségül lehetnek az imént említett mozgásformák.

Szakértő: Berényi Zsuzsanna gyógypedagógus, TSMT, NILD terapeuta, gyógyúszás oktató. Hosszú évek óta foglalkozik szenzoros ingerfeldolgozási problémával küzdő gyermekekkel.