Kerékpározás gyerekkel – Ezeket a biciklis KRESZ szabályokat tanítsd meg a gyereknek, az élete múlhat rajta!

• Szerző: Illés János

Hány éves kortól szabad főútvonalon kerékpározni? Be szabad-e hajtani kerékpárral az egyirányú utcába? Hogyan szabad buszsávban kerékpárral szabályosan haladni? Szabad-e biciklizve kutyát sétáltatni? Melyek a kerékpár kötelező felszerelései a KRESZ szerint? Balesetelemző szakértő írása!

Kerékpározáskor is fontos kiemelni a szülői felelősséget, és a példamutatást, a gyermek nem csak elméletben, hanem gyakorlatban is hamar elsajátítja azokat a viselkedési módokon, szabályoknak való megfelelést, amelyet szüleitől lát.

A hatályos KRESZ külön fejezetben foglalja össze a kerékpáros közlekedésre
vonatkozó speciális szabályokat, melyet életkortól függetlenül minden kerékpárosnak
tudnia kell, aki a közúti forgalomban részt vesz.
Az egyik legfontosabb szabály, hogy kerékpárral a kerékpárúton, vagy kerékpársávon haladjunk. Természetesen az előírás azokra a helyekre vonatkozik, ahol a kerékpáros infrastruktúra megfelelően kiépült.

Melyek a kerékpár kötelező felszerelései?

Kezdjük az elején, a kerékpárok kötelező felszereltségével


Kép forrás: Hír6.hu

Mindig ügyeljünk a láthatóságra
Nagyon fontos kiemelni a láthatóságot, a közlekedésben többi résztvevő időben észlelhesse a kerékpárost, és annak mozgását. Éjszakai vagy nem megfelelő látási viszonyok között életet menthet a kerékpár hiánytalan – és működő – felszerelése, és a kerékpárt hajtó egyén saját védelmét szolgáló bukósisak, és fényvisszaverő mellény.

Bukósisak nélkül soha ne induljunk biciklizni
A kerékpáros fejvédők köztudottan a passzív védelmi eszközök közé tartoznak,
melyek arra hivatottak, hogy baleset bekövetkezése előzze meg a fejsérüléseket, vagy
csökkentse azok súlyosságának szintjét. Ezáltal a fejvédő fontossága és hasznossága
az élet és testi épség védelme területén megkérdőjelezhetetlen.

A kerékpáros fejvédő védi viselője fejét, hiszen elnyeli az esetleges baleset, illetve ütközés során keletkező energia jelentős részét. Bár a fejvédő ma még nem kötelező kerékpáros biztonsági eszköz, használatát mindenkor és minden kerékpárosnak csak ajánlani tudjuk!

KRESZ szabályok, amit minden kerékpárosnak ismernie kell

I. Autóbusz forgalmi sávon csak akkor közlekedhetünk, ha ez a közúti jelzésből következik, egyébként az úttest jobb széléhez húzódva haladjunk.

II. Járdán általában tilos kerékpározni, kivéve, ha lakott területen belül az úttest kerékpáros közlekedésre alkalmatlan. Ebben az esetben a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is kerékpározhatunk. Kerékpárral az útpadkán, az úttesten és a járdán csak egy sorban szabad közlekedni.

III. Tévhit az, hogy kerékpárral egyirányú forgalmú utcába bármikor be lehet hajtani, még a menetiránnyal szemben is.
A médiában esetenként félreérthető közlésekkel szemben a valóság az, hogy egyirányú forgalmi úton, menetiránnyal szemben kizárólag akkor szabad kerékpárral közlekedni, amennyiben azt közúti jelzőtábla kifejezetten lehetővé teszi („Behajtani tilos” jelzőtábla alatti kiegészítő táblával).

Mi TILOS kerékpározás közben?
A KRESZ azonban konkrét tilalmakat is megfogalmaz, mit NEM szabad, így a hatályos előírások szerint tilos:

  • főútvonalon 12. életévét be nem töltött személynek kerékpározni;
  • elengedett kormánnyal kerékpározni;
  • kerékpárhoz oldalkocsit, valamint egyéb vontatmányt kapcsolni (kivéve a kerékpárutánfutót);
  • kerékpárt más járművel, illetőleg állattal vontatni;
  • kerékpáron oldalra kinyúló, előre vagy hátra egy méternél hosszabban kinyúló, a vezetőt a vezetésben akadályozó vagy a személy- és vagyonbiztonságot egyébként veszélyeztető tárgyat szállítani;
  • kerékpárral állatot vezetni (például kutyát sétáltatni).

Nagyon sokszor látjuk, hogy kerékpárosok nem egymás mögött – sorban – hanem egymás mellett kerékpároznak, miközben jót beszélgetnek. Ez TILOS!

Fontos szabályok, amin a család élete múlhat

1. Gyalogosok elsőbbsége

A kijelölt gyalogos átkelőhelyen áthaladó gyalogosoknak (ha már a zebrán haladnak) minden járművel szemben elsőbbségük van. A gyalogosokat még csak zavarni sem szabad az átkelésük során.
Ha többsávos úton az egyik sávban valaki már megállt a gyalogosátkelőhely előtt, akkor a többi sávban is meg kell állni! Az úttestre lépés előtt természetesen a gyalogosnak meg kell győződnie arról, hogy biztonságosan átkelhet az úttesten. Ha kerékpárral gyalogos átkelőhelyet keresztezel, akkor ugyanúgy meg kell adnod a gyalogosoknak az elsőbbséget, mint mikor autót vezetsz!

A gyalogos átkelőhelyen az elsőbbség csak a gyalogosoknak jár, kerékpározókra csak akkor vonatkozik, ha leszállnak és áttolják a biciklit.
Ilyen helyen csak megfelelő körültekintéssel és lassan kelj át kerékpárral, mert az autóvezetők nem számítanak gyorsan érkező kerékpárosra, a gyalogosokat pedig zavarhatja, veszélyeztetheti a száguldozás. A lenti képen látható megoldás NEM szabályos.


kép forrás: autozz.blog.hu           

Csak így, tolva szabályos:


kép forrás: wiki.startlap.hu

2. Rendőri forgalomirányítás

Ha a kereszteződésben rendőr irányítja a forgalmat, akkor az ő jelzéseit kell követni. Itt most nem részletezem, melyik mozdulat mit jelent. Ilyen esetekben légy különösen körültekintő,
ha túl bonyolult, szállj le a bringáról, és onnantól már gyalogosnak minősülsz.

3. Forgalomirányító fényjelző készülék – ismertebb nevén „lámpa”

A lámpák jelzései elég egyértelműek, azonban mégis kiemelnénk az alábbiakat:
A piros lámpa megálljt jelent, ne menj át a piroson!
Kanyarodáskor zöld jelzés esetén is elsőbbséget kell adnod a keresztező gyalogosoknak!
Ha a lámpán zöld kör (telezöld) van, akkor balra kanyarodva elsőbbséget kell adni a szemből egyenesen érkezőknek, illetve a velünk szemből jobbra kanyarodóknak.
Előfordul, hogy a fő lámpa piros kört jelez, de a kiegészítő lámpa zöld nyilat mutat. Ebben az esetben a nyíl irányába szabad tovább haladni.

4. Elsőbbséget szabályozó jelzőtáblák

Ha a kereszteződésben nincs lámpa, vagy nem működik (sárgán villog), akkor az elsőbbséget szabályozó táblák döntik el, hogy kinek van elsőbbsége.

Elsőbbségadás kötelező tábla
A táblánál le kell lassítanod, és elsőbbséget kell adnod a keresztező forgalomnak, tehát mind a jobbról, mind a balról jövőknek. Ha a kerékpárúton van ilyen tábla, akkor természetesen
szintén meg kell adnunk az elsőbbséget a keresztező forgalomnak.

Stoptábla - Állj, elsőbbségadás kötelező!

A táblánál meg kell állnod, és elsőbbséget kell adnod a keresztező
forgalomnak, a jobbról és a balról jövőknek egyaránt.
Ha a kereszteződésben van jelzőlámpa, és zöldet mutat, természetesen nem kell megállnod.

Ha egy sűrűn keresztezett utcán hajtasz végig, és nincs előtted elsőbbséget szabályozó tábla, érdemes ellenőrizned a mellékutcákat, hogy van-e ott elsőbbségadást szabályozó tábla – ezeket hátulról is könnyen felismerheted, ezért adtak nekik sajátos formát (nyolcszög, illetve csúcsán álló háromszög). Ha nem látsz ilyet, egyenrangú közlekedésről van szó, ahol a jobbkéz-szabály érvényes.

5. Egyenrangú útkereszteződés – azaz „jobbkéz szabály”

Ha nincs lámpa a kereszteződésben, és táblát sem látsz, akkor ún. egyenrangú útkereszteződésben vagy. Itt a jobbkéz- szabály a mérvadó. Eszerint a tőled jobbról érkezőnek elsőbbsége van veled szemben, neked pedig elsőbbséged
van a balról jövővel szemben. Amennyiben neked van elsőbbséged, mindig győződj meg arról, hogy azt valóban meg is adják neked - próbálj ilyenkor szemkontaktust
teremteni a többi közlekedővel. Ez saját érdeked, és testi épséged védelmében is tedd meg, hiszen a legsérülékenyebb Te vagy a közlekedésben résztvevők közül!

Nagyon fontos, íratlan szabály a „szemkontaktus”

Amellett, hogy jól látszódsz, fontos megbizonyosodnod arról, hogy ténylegesen észrevettek-e. Ehhez legnagyobb segítséged a szemkontaktus. A közlekedők tekintetéből következtetni lehet a szándékaikra. Keresd a másik tekintetét, így arról is megbizonyosodhatsz, hogy ténylegesen észrevettek-e. Ha például egy kereszteződésben neked van elsőbbséged, mindenképp keresd a szemkontaktust a keresztező jármű vezetőjével. Ha látod, hogy nem néz rád, hanem a másik irányba fordítja a fejét vagy épp telefonál, lassíts le, hogy meg tudj állni.

A szándékok jelzésére a szemkontaktus mellett természetesen vannak egyéb bevett módok is. Ha irányt változtatsz, mindenképp jelezd karjelzéssel. Ha sávot váltasz, vagy kikerülsz
valamit, előtte mindig nézz hátra, és szintén jelezz a karoddal! A tükör használata is hasznos lehet, azonban nem helyettesíti a hátra nézést! Ha kezdő biciklis vagy, mindenképp                          
gyakorold a hátra nézést, mert kell egy kis gyakorlat ahhoz, hogy hátra nézés közben is egyenesen tudj haladni, tartva az eredeti irányt.

Szerző: Illés János a Traffic Control Balesetelemző és Tanácsadó Kft. ügyvezetője, illesjanos.hu